Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Marketing manager, Commercieel manager

Marketing manager, Commercieel manager

Werkervaring interimmanager

Zelfstandig Interim manager, opdrachten:

Marketing consultant zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid (april ’09 t/m oktober ’09)
o Verantwoordelijk voor ontwikkeling nieuwe productlijn 2010/2011, doorrekenen kostprijs en bepalen premies, klantonderzoek (ism Motivaction) en ICT impactanalyse.

Marketing manager Westland Utrecht (ING groep) (oktober ’08 t/m januari ’09)
o Verantwoordelijk voor diverse projecten, oa Provisietransparantie, nieuw Distributiebeleid en de introductie van WU Leads, een nieuwe applicatie om leads te genereren voor het intermediair.
o Resultaat: succesvolle masterclasses Provisietransparantie voor hypotheekadviseurs, Benchmarkscan voor hypotheekadviseurs en nieuwe Lead-applicatie gerealiseerd.

Marketeer MKB ING Retail (april ’08 t/m oktober ’08)
o Gedurende de migratie van de merken ING Bank en Postbank verantwoordelijk voor marktbewerking en klantprocessen van Verenigingen en Stichtingen. Deze doelgroep betreft ongeveer een derde van het totale MKB bestand van ING Bank en Postbank.
o Resultaat: diverse onderdelen van het klantproces verbeterd, contacten met overkoepelend orgaan voor VVE’s (VVE Belang) hersteld, marketingcommunicatie naar doelgroep gereactiveerd.

Marketing consultant SNS-Reaal groep (januari ’08 t/m februari ’08)
o Verantwoordelijk voor ontwikkeling nieuwe productconcepten (obv Waardenmodel Young & Rubicam) tbv nieuwe online activiteiten (greenfield operatie) op bank/verzekeringsgebied
o resultaat: voor de productgebieden woon, auto- en reisverzekeringen diverse ‘rule breaking’
productconcepten uitgewerkt
o concepttesting door klantpanel onderzoek bij Synovate (klantselectie obv Y&R waardentest)
o Resultaat: diverse innovatieve productconcepten uitgewerkt als input voor de nieuwe online verzekeraar van SNS Bank.

Marktmanager Collectief Pensioen Centraal Beheer Achmea (juli ’07 t/m december ’07)
o Verantwoordelijk voor:
- dagelijkse planning en uitvoering DM-acties naar doelgroepen B2B
- strategie collectieve pensioenen voor het klein MKB
- verbeteren samenwerking tussen de divisies CB Marketing en Pensioenen
o In kader van strategie: Position paper opgeleverd over commercieel belang MKB internetpensioen tbv MT en directie
o Resultaat: strategisch marketingplan 2008 – 2010 tijdig gereed en verbeterde samenwerking tussen beide divisies

Marketing consultant Commit ARBO Achmea (februari ’07 t/m juni ’07)
o Lid MT divisie MKB, verantwoordelijk voor marktbewerking agrarische sector. De Arbo contracten voor deze sector administreert Commit. Deze contracten zijn spin off productie van de Verzuim en WAO-gat verzekeringen die bedrijven in de sector administreren bij SAZAS. Leegloop bij SAZAS vanwege wettelijke beëindiging van de algemeen verbindende CAO, zorgt voor enorme concurrentie in het veld. Er was in deze fase veel klantverloop bij SAZAS, wat dus direct gevolgen had voor de Arbo-contracten bij Commit. Klantbehoud was daarom van vitaal belang.
o Klantonderzoek uitgevoerd om achter de drijfveren van huidige en vertrokken klanten te komen.
o Resultaat: obv klantonderzoek gerichte verbetervoorstellen gepresenteerd aan directies Commit en Sazas.


Marketing consultant zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid (mei ’06 t/m december ’07)
o Verantwoordelijk voor strategie en marktbewerking ‘2e zorgslag’ eind 2006
o Z&Z had bij de invoering van het nieuwe zorgstelsel in 2006 te maken gehad met groot klantverloop. Dit had een interne saneringsslag onder het personeel tot gevolg. Consolidatie van de huidige marktpositie bij de 2e zorgslag 2006/2007 was van levensbelang voor de organisatie
o Samen met de Hoofden Marketing en Productontwikkeling strategisch plan opgesteld met diverse te verwachten marktscenario’s. In overleg met MT en RvB een definitieve keuze gemaakt met bijbehorende producten, prijsbeleid, marktbewerking en communicatie
o Zelf actieve rol gespeeld in de marketingoperatie
o Resultaat: Z&Z heeft haar positie geconsolideerd en als een van de weinige verzekeraars een positief resultaat behaald.

Marketing consultant Fortis ASR (februari ’06 t/m april ’06)
o Verantwoordelijk voor marketingplan Direct ingaande lijfrentes en realisatie strategische projecten van Business unit Leven Individueel
o Belangrijke rol gespeeld in de verbetering van de samenwerking tussen de diverse disciplines tijdens de uitvoering van diverse projecten
o Resultaat: beperkt, want tijdens mijn interim-periode besloot de Hoofddirectie om Marketing als zelfstandige BU op te heffen en marketing functioneel te integreren in de Business lines.

Projectleider Levensloop Goudse Verzekeringen (september ’05 t/m januari ’06)
o Verantwoordelijk voor project ‘Levensloopregeling’. Dit project overgenomen van projectleider die was uitgevallen wegens een ongeluk. Enorme druk op dit project vanwege krappe tijdspad en grote concurrentie. Bij mijn komst lagen er wel goede ideeën, maar geen projectplan.
o Dagelijkse projectleiding gevoerd over door mij zelf samengesteld team
o Tijdens project 2 scenario’s uitgewerkt:
1. Levensloop bankrekening ism een bank. Samenwerking gezocht met Fortis Bank om bancaire levenslooprekening te realiseren. Dit bleek uiteindelijk niet rendabel.
2. fallback scenario: Goudse regelt zelf een minder complete, maar afdoende verzekeringsoplossing.
o Resultaat: eind januari 2006 Goudse Levensloopregeling opgeleverd obv verzekeringsvariant.

Projectleider Direct Ingaande Lijfrente Delta Lloyd Groep (april ’05 t/m augustus ’05)
o Verantwoordelijk voor project ‘Synergie Direct Ingaande Lijfrente 2005 – 2007’. Doel van RvB was om shared service center in te richten voor de DIL productie van de 3 BU’s in de groep (DL, OHRA en ABN verzekeringen) en zo kosten te besparen tbv een verbeterde concurrentiepositie.
o Project liep al 2 jaar zonder concrete resultaten. Aan mij het verzoek om namens Werkgroep Synergie DIL te komen met een concreet advies voor de RvB van Delta Lloyd
o Projectteam geformeerd met alle relevante disciplines uit de DL groep. De mogelijkheden met bijbehorende kosten/baten geïnventariseerd.
o Resultaat: adviesrapport opgeleverd met negatief advies voor synergie vanwege enorme investeringskosten en geringe (prijs) cq concurrentievoordelen

Marketing Manager OHRA (mei ’04 t/m maart ’05)
o Lid MT BU Leven, verantwoordelijk voor dagelijkse leiding afdeling (15 fte)
o Professionaliseren marketingteam door:
- mensen weer verantwoordelijk te maken voor diverse projecten
- De OHRA direct Ingaande Lijfrente (DIL) te benoemen tot speerpuntproduct van de BU met
bijbehorende productontwikkeling- en marketingcommunicatie activiteiten, waaronder branding
product dmv uitgebreide reclamecampagne via radiocommercials.
- invoering en naleving van PPI’s (persoonlijke prestatie indicatoren) die scherp waren afgestemd
op persoon en functie
- medewerkers (oa: productmanagers en E-businessconsultants en leadgenerators) weer zelf –
met regelmaat - in het MT hun eigen activiteiten en voortgang in projecten te laten presenteren
- personal en teamcochingsessies mbv professionals ingezet
o Resultaat: werkplezier binnen marketingteam terug en projectresultaten
o OHRA met haar DIL product terug in top vergelijkingssites, omzetstijging van 100 naar 250 mio.


Opleiding interimmanager

HEAO-EJ
NIMA C

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Persoonlijke kwaliteiten o.a.:
 Sterk in doorvertalen strategische keuzes naar commerciële operatie met focus op toegevoegde waarde van projecten en activiteiten voor klant en organisatie.
 Overzicht
 Resultaatgericht
 Ondernemend, ambitieus
 Creatief
 Mensgericht, teambuilder (coachend leider)
 Integer


Talenkennis interimmanager

Engels goed
Duits matig

 beschikbaar?

Interim managers zoeken: