Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Financieel Directeur / Controller / CFO

Financieel Directeur / Controller / CFO

Werkervaring interimmanager

Profiel + kernkwaliteiten

Marco is een CFO / Concern Controller ( financieel eindverantwoordelijk ) met circa 25 jaar ervaring opgedaan in verschillende branches. Ruime ervaring met groeiende ondernemingen en de organisatorische veranderingen die daarmee gepaard gaan. Een initiatiefrijke en ondernemende financial die goed in een team kan werken, maar zeker ook zelfstandig zijn beslissingen kan en zal nemen. Hij is gericht op ontwikkeling en verbetering van organisaties. Hij heeft buiten zijn financiële vaardigheden ook ervaring met logistiek, algemene juridische zaken, facility management en automatisering. Hij is doortastend, resultaat gericht, analytisch en bezit een straight to the point mentaliteit en voelt zich thuis bij bedrijven met een informele en no nonsense atmosfeer.


Opleidingen

Opleiding Van - tot Diploma ja / nee

• SPD-1 09-1986 tot 04-1989 ja
• VWO 07-1977 tot 06-1983 ja

Trainingen - cursussen Van - tot Diploma ja / nee

• Treasury training binnenland 03-1993 ja
• Forex workshop 04-1993 ja
• Project environment course 04-1993 ja
• SCO Unix 09-1994 ja
• Windows NT 4.0 01-1997 ja
• SCO Unix Open Server 04-1997 ja


Carrière samenvatting

Periode Onderneming Rol

Van 02-06 tot Heden Freelancer Interim-manager
Van 02-99 tot 01-06 Body Textiles Holding Financieel Directeur
Van 03-94 tot 01-99 Wethold International Group-Controller
Van 09-91 tot 02-94 Heerema Fabrication Group Controller
Van 08-89 tot 08-91 Borsumij Wehry N.V. Controleleider
Van 02-85 tot 07-89 BDO Registeraccountants Controleleider

Ervaring als Freelancer

Koninklijke Boekverkopersbond ( KBb ) – Finance Manager 04-14 tot 11-14

De KBb is een branche organisatie die het belang van de boekhandelaren in Nederland vertegenwoordigd. Vanuit Bilthoven worden de belangen van de 1100 aangesloten leden behartigd met een team van 20 medewerkers. De organisatie bestaat uit 3 onderdelen te weten de KBb, Boek & Bedrijf en de Boekenbon. Boek & Bedrijf is een commerciële organisatie die met 6 medewerkers diensten levert aan de boekhandel op het gebied van training en advies. Boekenbon, eigenaar van het merk de Nederlandse boekenbon, realiseert een omzet van ca 25 mio EUR met een team van 5 medewerkers.

Belangrijkste resultaten:
• Op de kaart zetten van de financiële functie.
• Het verschaffen van duidelijkheid in de verdienmodellen van de twee commerciële organisaties, Boek & Bedrijf en Boekenbon, inclusief heldere adviezen omtrent verbeteringen hierin.
• Realiseren van een sterk verbeterde management informatie, inclusief meerjaren forecasts voor de exploitatie, balansposities en liquiditeitsontwikkelingen.
• Sparringpartner voor de directeur en het bestuur.

Van Es Gerechtsdeurwaarders & Incasseerders – Adviseur 03-14 tot 03-14

Van Es Gerechtsdeurwaarders & Incasseerders is expert op het gebied van incasso en juridisch advies. Het team van ruim 100 professionele medewerkers bestaat uit deurwaarders, juristen, incassospecialisten en ondersteunend personeel. De groep realiseert een omzet van circa 6 mio EUR.

Belangrijkste resultaten:
• Opstellen rapport van aanbeveling, waarvan de belangrijkste conclusies ( samenstelling directie, reductie personeelsbestand/ kosten en aanpassen organisatie structuur ) direct zijn opgevolgd.
• Basis set-up gemaakt voor een cashflow planning model op basis van de ruwe data uit het systeem othomatic.
• Begeleiding van het zittende management met betrekking tot het toekomstige beleid.

Setter House Groep – CEO a.i. 07-13 tot 02-14

Setter House is een internationaal opererend bedrijf dat twee modemerken ( Setter en My Best Jeans ) ontwerpt en distribueert. De groep heeft ook een retail tak met 6 winkels. De groep realiseert een omzet van circa 9 mio EUR met ongeveer 35 medewerkers.

Belangrijkste resultaten:
• Sterke verbetering van de rentabiliteit middels een besparing van ca 0.8 mio op de overheadkosten.
• Sterke verbetering van het werkkapitaal door een verbeterde afstemming in de Supply Chain.
• Cultuuromslag met betrekking tot een rationelere commerciële benadering van klanten.

Ter Haak Groep – CFO a.i. 07-12 tot 06-13

THG is een havenbedrijf dat voor klanten de gehele logistieke afhandeling van inkomende en uitgaande ladingstromen kan verzorgen ( stevedoring, opslag, overslag en inter-modaal transport ). Daarnaast heeft het een bedrijf dat gespecialiseerd is in aankoop/verkoop, modificatie en verhuur van alle soorten containers. De groep realiseert een omzet van ca 40 mio EUR met ongeveer 125 medewerkers.

Belangrijkste resultaten:
• Verkoop klaar maken van de diverse onderdelen van de groep.
• Realisatie van grote besparingen in zowel de overhead alsook de operationele kosten van het bedrijf.
• Sterke verbetering van het werkkapitaal en cashflow management van het bedrijf.

Krüger & Partners – Business Consultant 03-12 tot 04-12

Krüger & Partners is een maatschap die bestaat uit onafhankelijke professionals met een uitgebreid netwerk opgebouwd in uiteenlopende branches, bij investeerders, participatiemaatschappijen, specifieke experts en vrijwel alle financiële instellingen. Als betrokken adviseurs brengen wij, met beide benen op de grond, advies uit en assisteren wij eventueel bij de uitvoering ervan. Advies gebaseerd op eigen waarneming en analyse, ervaring en know-how, vertrouwen en respect, puur gericht op het belang van de onderneming. Aan dit advies wordt veel waarde gehecht door eerdergenoemde partijen.

Belangrijkste resultaten:
• Binnen 1 week een middelgroot dienstverlenend bedrijf met een gebrekkige administratie doorgelicht en een rapportage opgesteld voor de aandeelhouders.
• Aanbeveling aan aandeelhouders om de activiteiten van het bedrijf te staken.

Herman Jansen Beverage Group – CFO a.i. 06-11 tot 12-11

Herman Jansen is producent en distributeur van een gevarieerd assortiment aan gedistilleerde dranken, wijnen en non alcoholische siropen. Een solide familiebedrijf dat al sinds 1777 met toegewijd vakmanschap dranken maakt die het leven veraangenamen. Met circa 60 medewerkers werd een omzet van 30 mio EUR gerealiseerd.

Belangrijkste resultaten:
• Verkoop van de zwaar verlieslatende wijndivisie.
• Reorganisatie van het personeelsbestand van 60 naar 34 medewerkers.
• Sterke verbetering van de liquiditeitspositie middels o.a. reductie van de voorraden met 2 mio EUR en het realiseren van een vennootschapsbelasting vordering van 1,5 mio EUR.

Krüger & Partners – Business Consultant 03-11 tot 03-11

Krüger & Partners is een maatschap die bestaat uit onafhankelijke professionals met een uitgebreid netwerk opgebouwd in uiteenlopende branches, bij investeerders, participatiemaatschappijen, specifieke experts en vrijwel alle financiële instellingen. Als betrokken adviseurs brengen wij, met beide benen op de grond, advies uit en assisteren wij eventueel bij de uitvoering ervan. Advies gebaseerd op eigen waarneming en analyse, ervaring en know-how, vertrouwen en respect, puur gericht op het belang van de onderneming. Aan dit advies wordt veel waarde gehecht door eerdergenoemde partijen.

Belangrijkste resultaten:
• Binnen 1 week een middelgrote productie onderneming met een gebrekkige administratie doorgelicht en een rapportage opgesteld voor de aandeelhouders en de financiers.
• Aanbeveling aan stakeholders om de activiteiten van het bedrijf te staken.

Thom H. van der Boon B.V. – Financieel / Organisatorisch Adviseur 12-10 tot 04-11

Thom H. van der Boon B.V. levert een compleet programma met producten voor zeil- en tentmakers, camping- en vrijetijdsproducten. Het totale productenprogramma omvat ruim 10.000 artikelen, welke echter uitsluitend aan/via de vakhandel geleverd worden. Met circa 30 medewerkers wordt een omzet van 20 mio EUR gerealiseerd.

Belangrijkste resultaten:
• Verbeterd inzicht in de resultaten en de balansposities en een besparing van enkele tonnen op jaarbasis door het aanreiken en implementeren van verbeterde procedures.
• Tot stand brengen van een gedragsverandering met betrekking tot het te voeren beleid inzake creditmanagement.
• Introductie van een nieuwe Financieel Manager, die uitstekend bij het bedrijf past en waarmee de continuïteit van de financiële functie gewaarborgd is.



Morgana Franchise – Controller / Finance manager 04-10 tot 11-10

Morgana is een keten van slaapkamerspeciaalzaken met 18 franchise en 15 eigen vestigingen. Morgana biedt onder het sterke eigen merk een ruime keuze aan onder andere matrassen, bedbodems en boxsprings. Met circa 140 medewerkers wordt een omzet van 26 mio EUR gerealiseerd.

Belangrijkste resultaten:
• Opstellen meerjarenplannen waaruit bleek dat het bedrijf een zeer moeilijke toekomst tegemoet ging in tegenstelling tot de eerder uitgewerkte plannen bij de overname van een keten met 15 eigen filialen..
• Verschaffen van een duidelijk inzicht in de cashflow prognoses.
• Set-up van een model voor de aansturing van de onderneming ( KPI’s ).

Grow Group - Financieel - Adviseur 01-10 tot 02-10

De Grow Group is dé specialist in het opkweken en enten van groenteplanten voor de teelt onder glas, in de volle grond én voor het biologisch segment. Met circa 300 medewerkers wordt, met vijf vestigingen in Nederland en tien in het buitenland, een omzet van ca 40 mio gerealiseerd.

Belangrijkste resultaten:
• Het verschaffen van inzicht in de voorcalculatorische kostprijs.
• Aantonen van onjuistheden in de berekening van de kostprijs per arbeidsuur, verschil op jaarbasis 2 mio EUR.
• Analyse van verschillen tussen de informatie behoefte van het management en de inrichting van het ERP pakket Navision.

Marlies Dekkers Group – CFO / Finance Manager 08-09 tot 12-09

De M|D Group is een internationaal Wholesale en Retail bedrijf met een omzet van circa 30 miljoen EUR, die gerealiseerd wordt met circa 125 medewerkers. Het product betreft exclusieve lingerie die door de M|D Group wordt ontworpen, geproduceerd, geïmporteerd en gedistribueerd onder de merknaam Marlies Dekkers.

Belangrijkste resultaten:
• Opvangen van het vertrek van 3 kwalitatieve medewerkers ( CFO, Finance Manager, Credit Controller ) zonder enige vorm van overdracht.
• Met medewerking van 2 ingehuurde interim medewerkers de jaarrekening verzorgd onder tijdsdruk van de bank ( bijzonder beheer ). Met als belangrijkste obstakel een zeer gebrekkige administratie.
• Inzicht verschaft in de verbeterpunten binnen de AO/IC van het bedrijf ten behoeve van de nieuw aangenomen CFO.

Ossfloor tapijtfabrieken - Controller 10-08 tot 06-09

Ossfloor is een onderdeel van de Condor Groep, een groep bedrijven die tapijt produceren voor voornamelijk de consumenten markt en de auto industrie in zowel Europa alsook Noord Amerika. De omzet bedraagt circa 250 miljoen EUR op jaarbasis en wordt gerealiseerd met 850 medewerkers.

Belangrijkste resultaten:
• Opzetten van een productie registratie en rapportage zodat er dagelijks inzicht werd verschaft in de productie resultaten. Bij aanvang van de opdracht had men totaal geen informatie.
• Begeleiding en ondersteuning van de General Manager bij de turn-around van de cultuur in het bedrijf.
• Stroomlijnen en verbeteren van de financiële rapportage, inclusief verbeteren van de tijdigheid.





VEVICI Fruit Holding - Algemeen Directeur 04-08 tot 08-08

VEVICI Fruit B.V. is een jong en dynamisch, internationaal opererend bedrijf op het gebied van vers overzees fruit. VEVICI Fruit houdt zich vanuit de vestiging in Zevenbergen dagelijks bezig met de aanvoer ( vanuit vnl. Afrika en Zuid Amerika ), verkoop, marketing en distributie van vers importfruit. De omzet bedraagt circa 50 miljoen EUR op jaarbasis, die wordt gerealiseerd met ca 20 medewerkers.

Belangrijkste resultaten:
• Oprichten en opzetten van dit startende bedrijf en het organiseren van alle disciplines.
• Het bedrijf begeleid tijdens de vliegende start.
• Het bedrijf “gebruiksklaar” opgeleverd aan de nieuw aangetreden directie.

De Meeuw Bouwsystemen B.V. 09-07 tot 07-08

De Meeuw Bouwsystemen levert en produceert sinds 1929 tijdelijke en semi-permanente huisvestingsoplossingen voor haar klanten. Het klantenbestand bestaat uit banken, scholen, verpleeg- en verzorgingshuizen, ziekenhuizen en peuterspeelzalen. De productie vindt plaats in Nederland ( Oirschot en Zwolle ), België en Zwitserland. De omzet bedraagt circa 100 miljoen EUR die wordt gerealiseerd met ca 400 medewerkers.

Begeleiding Group-Controller 03-08 tot 07-08

Belangrijkste resultaten:
• Structurering van de werkzaamheden met betrekking tot international control.
• Opzet van nieuw consolidatie proces inclusief instructies voor de werkmaatschappijen.
• Gedragsverandering van de Group-Controller.

Manager Finance & Administration 09-07 tot 02-08

Belangrijkste resultaten:
• Inzichtelijk maken van de tekortkomingen binnen het nieuw geïmplementeerde ERP pakket Isah. Dit inzicht zal gaan leiden tot een herimplementatie van ditzelfde pakket.
• Overnemen van de eindverantwoording van debiteurenbeheer van de commerciële afdeling, inclusief het opzetten van de nieuwe structuur hiervoor.
• Reorganisatie van de afdeling F&A.

Dresser-Rand BV – Controller a.i. 11-06 tot 03-07

Dresser Rand is een wereldwijde leverancier van high speed rotating equipment ten behoeve van de petrochemische industrie met een omzet van 1.4 miljard US$, welke genoteerd is aan de NYSE. Het hoofdkantoor is gevestigd in Houston ( USA ) en het Europese hoofdkantoor is gevestigd in Lehavre ( Frankrijk ). Het service centre in Nederland waar de werkzaamheden zijn uitgevoerd heeft een omzet van ca. 12.5 mio US$ en een bezetting van 35 medewerkers.

Belangrijkste resultaten:
• Inhalen achterstand administratie.
• Herstellen van tijdige rapportage aan USA.
• Verbetering van de AO/IC ter voorbereiding van SOX compliancy.
• Inhalen achterstand met opstellen jaarrekeningen en aangiften VpB.








Werkervaring

Body Textiles Holding B.V. – Financieel Directeur 02-99 tot 01-06

Body Textiles Holding is de moedermaatschappij van Hans Textiel B.V. een “modische” retailonderneming met 200 outlets en ca 1.400 medewerkers verspreid over België en Nederland.

Belangrijkste resultaten:
• Aanpassing van de organisatie aan de groei van de onderneming van 100 naar 200 outlets.
• Invoering SAP voor zowel logistiek alsook F&A.
• Invoering van een nieuw besturingsmodel.
• Besparing op belasting van ca 2 mio EUR.
• Verbetering van het MIS en de AO/IC.

Wethold International B.V. – Group-Controller 03-94 tot 01-99

Wethold International B.V. is de houdstermaatschappij van Europe West-Indies Lines ( EWL ), een rederij die een lijndienst onderhoudt tussen west Europa en het noordelijke gedeelte van zuid Amerika en het Caribische gebied en heeft ca 100 medewerkers in NL en 50 daarbuiten.

Belangrijkste resultaten:
• Aanpassing van de organisatie aan de groei van de onderneming van een capaciteit van 1.200 TEU naar 4.000 TEU.
• Besparing belasting NLG 1 mio/jaar ( tonnage regime ).
• Opzet haalbaarheidsmodel voor constante uitbreidingen.
• Verbetering van het MIS en de AO/IC.

Heerema Fabrication Group B.V. – Assistant Group-Controller/Controller 09-91 tot 02-94

Heerema Fabrication Group B.V. ( HFG ) is de houdstermaatschappij van Grootint Zwijndrecht B.V., Grootint Dordrecht B.V., Heerema Havenbedrijf B.V., Grootint (UK) Ltd. ( Engeland ), Intermes N.V. ( België ) en Kaltnes de Groot ( Noorwegen ). HFG produceert grote complexe stalen constructies t.b.v. de on- en offshore-industrie, zoals complete offshore productieplatforms en heeft afhankelijk van het seizoen 1.000 tot 4.000 medewerkers.

Belangrijkste resultaten:
• Reorganisatie van Grootint B.V.
• Promotie van assistent naar eindverantwoordelijke.
• Set-up treasury afdeling.
• Verbetering van het MIS en de AO/IC.

Borsumij Wehry N.V. – Controleleider ( I.A.D. ) 08-89 tot 08-91

Borsumij Wehry N.V. was een beursgenoteerd internationaal handelshuis met een omzet van ca. 1 miljard Euro, dat inmiddels is overgenomen door Hagemeijer.

Belangrijkste resultaten:
• Verbreding van kennis van internationale beursgenoteerde ondernemingen.
• Promotie van Assistent naar controle leider binnen 2 maanden.

BDO Registeraccountants – Assistent-accountant/Controleleider 02-85 tot 07-89

BDO is een registeraccountants organisatie, die zich ook nu nog manifesteert als de opvolger van de hedendaagse big four.

Belangrijkste resultaten:
• Promotie van Assistent-Accountant naar Controleleider.
• Ruime ervaring opgedaan bij het MKB.

Talenkennis

Taal Niveau
• Nederlands Zeer goed
• Engels Zeer goed
• Duits Redelijk
• Frans Matig
• Spaans Matig

Automatiseringskennis

Opgedane automatiseringskennis in de afgelopen jaren.

Financiële pakketten : o.a. Exact, SAP fico, Account View, Coda, Final, Audition, Uniliving, Afas,
Gencom, Navision, Pluriform.
ERP pakketten : SAP, Navision, Isah, Profashionall, Axapta, Uniliving, Unit 4 ( Agresso Wholesale ), Modality, Gencom, Othomatic.
Office pakketten : Excel, Word, Outlook, Powerpoint.

Opleiding interimmanager

Opleiding, trainingen en cursussen

Opleiding

Type Van T/m Certificaten

Basis school Juli 1971 Juni 1977
V.W.O. Juli 1977 Juni 1983
P.D.B. Juli 1985 Juni 1986
S.P.D. Sept 1986 Aug 1987 Bedrijfscalculatie
Sept 1986 Aug 1987 Statistiek
Sept 1987 Aug 1988 Bedrijfseconomie 1
Dec 1988 Apr 1989 Bedrijfseconomie 2



Trainingen en cursussen

Treasury training binnenland ( maart 1993 )
Een 5 daagse cursus verzorgd door ABN-AMRO over rente management.

Forex workshop ( april 1993 )
Een 3 daagse cursus verzorgd door ABN-AMRO over de internationale valuta handel.

Project environment course ( april 1993 )
Cursus / training verzorgd door Heerema die bestaat uit drie modules van 4 dagen en een follow-up van 2 dagen. De navolgende onderwerpen zijn behandeld :
o Financials in a project environment.
o Management styles.
o Self management.
o Contract handling & negotiations.

Cursussen systeembeheer
Een cursus SCO Unix verzorgd door MAI ten behoeve van de GPX 30/50 ( september 1994 ).
Een cursus verzorgd door Kraan m.b.t. systeem beheer voor Windows NT 4.0 ( januari 1997 ).

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Financieel management, verander management, herstructureren, algemeen management

Talenkennis interimmanager

Nederlands, engels

 beschikbaar?

Interim managers zoeken: