Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Controller

Controller

Werkervaring interimmanager

Verkort overzicht


Carrière overzicht Interim Opdrachten
2001 – 2002 NIKE te Hilversum
Project Controller Nike.Com, Apr 2001- Dec 2001
Project Manager SAP project, Jan 2002 – Dec 2002

2000 – 2001 AMEV, te Utrecht
Controller Zorg en Leven Collectief a.i., Mei – Okt 2000
Controller Verkoopunits a.i., Nov 2000 – Mrt 2001

2000 DTO, Ministerie van Defensie, te Den Haag
Project Management Informatie a.i., April – Mei 2000

1999 – 2000 Campina Melkunie, Mona Divisie te Woerden
Project Controller a.i., November 1999 – Maart 2000
Assistent Controller a.i., Februari 1999 – Oktober 1999

Vast Dienstverband
1995 - 1998 Westmin Talc BV te Amsterdam, Divisie Controller

1993 - 1994 H.C.Rümke groep te Den Dolder, Assistent Controller a.i.

1992 - 1993 ABB Fläkt B.V. te Amersfoort, Divisie Controller

1990 - 1992 Benckiser B.V. te Dordrecht, Controller

1985 - 1990 Arvin Industries inc. (multinational USA), te Barneveld

1980 - 1985 ING Bank



Uitgebreide beschrijving taken en verantwoordelijkheden

10-04-2001 – 31-12-2002 NIKE EMEA, te Hilversum

periode april– december 2001
Project Controller voor de Internet Verkoop activiteiten in Europa en vanaf juni tevens voor de nieuw op te zetten Franchise Organisatie.
Taken
Voor de nieuw opgezette Internet activiteiten en de Franchise organisatie de inrichting
van de AO/IC en de Control functie opgezet. In samenwerking met de Managers vanuit de
Business, de Tax Manager en de Financieel Manager een financieel proces opgezet en ingevoerd.
Specifieke aandachtsgebieden zijn de lokale regelgeving inzake BTW, de informatievoorziening naar het
management en de Statutaire vereisten inzake US GAAP.

periode januari - december 2002
SuperUser Lead SAP project Finance
Algemeen
Als vertegenwoordiger vanuit NIKE EMEA Finance gestart met 2 mederwerkers als SAP SuperUser Lead. De ‘finance’ scope is de Oracle - SAP conversie voor NIKE European Operations (NEON), Nike Retail en de zogenaamde Buy Sell landen (Tsjechie, Croatie, Slovenie, Slovakia, Turkije, Polen, Noorwegen, Israel, Hongarije). De totale omvang van het project is een integrale systeem conversie. Naast Oracle – SAP tevens conversie naar I2 en Siebel.
De projectmedewerkers zijn o.a. de intermediair en het communicatie kanaal tussen de Business en de ‘Nike Supply Chain’ projectgroep. Rol voor de SuperUsers is erop toezien dat zowel de algemene accounting functionaliteiten als mede de bjizondere business en statutaire vereisten in SAP geimplementeerd worden.

Taken
Vragenlijsten inzake de vereiste reviewen en complementeren voor de landen in scope
Prototyping workshops met de afzonderlijke landen om de vereisten af te stemmen
Opstellen Business Proces Design (AO) documenten
Opstellen van de specifieke vereisten per land c.q. eenheid en identificeren van eventuele ‘GAPS’
Procedure opstellen voor de Account Mapping en Reconciliation
Opstellen procedure Data ‘Cleansing’ (opschoning)
Account mapping Oracle naar SAP voor NEON (EU landen) en de Buy Sell landen
Opstellen reconciliations voor Data Conversie (Oracle naar SAP)
Participatie in diverse SAP testen; systeem testen en mede ontwikkelen business scenario’s
Verantwoordelijk voor de BTW rapportage NIKE EMEA. Hierbij afstemmen van de vereisten, identificeren afwijkingen t.o.v. functionaliteit in SAP, GAP’s communiceren met programma management in de USA, testen van modificaties en valideren nieuwe rapporten in samenwerking met locale finance manager

29-05-2000 – 31-03-2001 AMEV, Verzekeringen en Financieringen, te Utrecht

periode mei – nov 2000
Voor drie Business Units, resp. Leven Collectief, Zorg en Fortis Employee Benefits, aangesteld als Controller a.i.

Operationele taken:
Opstellen maand- en kwartaalrapportages inclusief analyses t.b.v. Control en Management (zowel financieel/ niet financieel en Business Balanced Score Card). Opstellen en bewaken budget.

Project taken:
AMEV budgetmodel ontwikkeld voor opstellen van Personele en Algemene kosten. Bouwen van een interface vanuit het Datawarehouse naar de Financiële rapportage.
Leider van project “Efficiënte en Transparante doorbelasting Facilitaire kosten” vanuit Fortis naar AMEV. Met als doel, rekening houden met klantbehoefte, herkenbaarheid dienstverlening en toetsbaar aan budget. Onderzoek, analyse en AO-beschrijving van de facilitaire bedrijfsprocessen. Voorstel gemaakt voor nieuwe doorbelastingsystematiek en implementatie laten verzorgen door het Facilitair Bedrijf van Fortis.

Periode nov 2000 – maart 2001
Controller voor Verkooporganisaties

Operationele taken:
Zoals hiervoor beschreven

Project taken:
Reorganisatie verkooporganisatie, met als doel een meer klantgerichte marktbenadering. Organisatie met 500 medewerkers opnieuw ingedeeld. Hiervoor de volgende projecten uitgevoerd:

 inrichten nieuwe structuur, op basis van nieuw organigram, in personeelssysteem (SAP)
 begeleiden FTE-overheveling naar deze nieuwe structuur
 opzetten en inrichten nieuw kostenplaatssysteem
 aanpassen bronsystemen aan de nieuwe marktbenadering
 opzetten nieuwe rapportagemodellen voor Control en Management
 opzetten nieuwe Balanced Score Card

01- 04-2000 – 16-05-2000 DTO, Mininsterie van Defensie, Den Haag

DTO: ICT dienstverlening Defensie en Rijksoverheid

Project Management Informatie:
Onderzoek gestart naar de inrichting van SAP. De eisen en wensen voor de Management Informatie in kaart gebracht. Op basis hiervan een plan van aanpak geschreven. In het plan van aanpak is aangegeven dat de status van de inrichting van SAP grondige aanpassingen behoeft. Dit heeft geleid tot de conclusie dat het project meer het werkterrein is van een SAP specialist met een ICT achtergrond


08-02-1999 – 31-03-2000 Campina Melkunie, Mona Divisie, Woerden

Mona Divisie: productie, marketing, verkoop en distributie van Yoghurt en Desserts, 450 FTE’s, diverse productielokaties en divisie hoofdkantoor

Taken Project Controller rol (5 maanden):
Herstructurering afdeling Controlling: plan van aanpak en planning opgesteld voor de herverdeling van taken binnen Controlling; deze overgang begeleidt en uitgevoerd
Management Rapportage: opzetten, bouwen en implementeren van een nieuwe rapportage set voor de Directie en het Management Team, doelstelling bereikt “minder data en meer trend- en stuurinformatie”
Jaarafsluiting: verantwoordelijk voor de planning en tijdigheid van de uit te voeren werkzaamheden en de rapportage

Taken Assistent Controller rol (9 maanden):
Planning en Control - procedures ontwikkeld voor de maandafsluiting qua processtappen en timing – AO procedure opgezet voor cost control
Rapportage - na implementatie van SAP R/3-financieel als laatste module (per 1 januari 1999), de informatievoorziening opnieuw gestructureerd, doel hierbij de bestaande informatiebehoefte te continueren en nieuwe functionaliteiten te implementeren - flash rapportage model ontwikkelt – project rapportage R&D opgezet
Budgettering – ondersteuning verleend in de rol van Bussines Controller voor de afdeling Marketing & Sales en Research & Developement bij het opstellen van de afdelingsbudgetten en het advertentie- en promotiebudget, coördinerende rol voor zowel het totale vaste kosten budget alsmede het fte- en personeelskosten budget, diverse templates ontwikkeld voor toekomstige budgets en forecasts
Investeringen – als investment controller aangesteld, inhoudelijke beoordeling investeringsaanvragen, follow up op de uitgaven en opstellen periodieke rapportages
Diverse projecten – AO procedures opgesteld voor subsidies (Scholingsaftrek en Speur-en ontwikkelingswerk)

01-02 1997 - 31-12 1998 WMC Talc Division, Amsterdam, Divisie Controller
Activiteit - productie en verkoop van Talk producten aan de papier-, verf- en plastic industrie in Europa en Zuid Oost Azië. Australisch moederbedrijf genoteerd op de beurs van Sydney en New York.
Leiding gegeven aan 3 Controllers (Nederland, Finland en Australië)
Planning en Control - bewaking proces (rapportage eisen en deadlines), analyse resultaten, naleving procedures en interne controle
Rapportage - consolidatie divisie van maand-, kwartaal en halfjaar rapportages, opstellen budgetten en elk kwartaal een forecast, opstellen maandelijks General Manager’s rapport voor divisie en hoofdkantoor, mede opstellen strategisch plan en verzorgen presentaties van budgetten
Projecten - nieuwe management rapportage per januari 1998 - coördinatie invoering Euro, fusieproces en herstructurering twee bedrijven vanuit discipline begeleidt
Rapporteerde aan President Talk Divisie WMC en lid MT







01-01 1995 - 31-01 1997 Westmin Talc BV, Amsterdam, Controller

Activiteit – beschreven bij de Talc Divisie; Reorganiseren administratief proces - opzetten nieuw grootboek, procedures AO opgesteld plus IC, kostprijs en kosten allocatie systeem ingevoerd, Automatisering project geïnitieerd - implementatie geïntegreerde modules (verkoop, inkoop, produktie en logistiek) - van stand alone naar Novell Netwerk, MIS geïmplementeerd - genereren management informatie - rapportage systeem aangepast aan eisen onderneming en moederbedrijf; Rapportage - opstellen management rapportages - planning en organiseren budget proces - opstellen budgetten en forecasts; Leiding geven aan - Hoofd F&A en Hoofd Automatisering; Rapporteerde aan General Manager en lid MT

Arbeidsverleden werkervaring

01-08 1993 - 31-12 1994 H.C.Rümke groep, Utrecht, Assistent Controller a.i

Projecten - integreren 3 administraties - tariefstructuur opgezet voor interne doorbelasting - opstellen jaarrekening; Leiding - afdeling Personeel en Salarisadministratie, Functie op interim basis

01-02 1992 - 31-07 1993 ABB Fläkt BV, Amersfoort, Divisie Controller

Leiding - administratie, automatisering en facilitair bedrijf (12 medewerkers); Rapportage - opstellen jaarrekening, maandrapportages, budgetten; Projecten - implementatie begeleidt van informatie systeem verkoop - kosten allocatiesysteem (ABC) - opzet management rapportage voor 4 business units; Rapporteerde aan General Manager - lid MT

30-09 1990 - 31-01 1992 Benckiser BV, Dordrecht, Controller

Leidde afdeling administratie, opstellen jaarrekening, rapportages, budgetten, administratie opgezet voor internationaal opererende holding- en financieringsmaatschappij; Projecten - managementrapportage - budgettering - efficiency onderzoek logistiek - financiële analyse i.v.m. acquisitie; lid MT


Arvin Industries inc. (multinational USA):

01-01 1987 - 31-08 1990 Masterparts BV, Barneveld, Financieel Manager
Leidde afdeling administratie, nieuw budget en rapportage systeem opgezet, onderzoek kosten logistiek, marge analyse, verantwoordelijk voor administratie op locatie in Duitsland en België, MIS projecten, lid MT





Opleiding interimmanager

Opleiding 2002 Studie: Project Management, Open Universiteit
1989-1991 Hofam (5 modules)
1981-1986 SPD I en II
1976-1979 Meao-BE
1971-1976 Mavo

IT ervaring SAP R3, Power Play, Exact, Hyperion, Excel gevorderd


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Vaardigheden SAP R/3, Hyperion, Exact, MS-Office en Excel expert, Balanced Scorecard
Engels en Duits
Teamspeler en Manager
Flexibel en Communicatief


Talenkennis interimmanager

Engels en Duits

Overig

IT ervaring SAP R3, Power Play, Exact, Hyperion, Excel gevorderd

 beschikbaar?

Interim managers zoeken: