Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Controller (Business & Financial)

Controller (Business & Financial)

Werkervaring interimmanager

Retailorganisatie (drogisterij) te Leusden
Verantwoordelijkheden: Het bedrijfseconomisch/financieel/cijfermatig ondersteunen van de commerciële afdeling. Het maken van overzichten van en inzicht geven in de omzet en afzet ontwikkeling van de producten en (eigen) winkels. Het financieel doorrekenen van investeringen in, verkopen van of verbouwingen bij de winkels die door DA in eigen beheer gehouden worden.
Het verzorgen van de informatievoorziening richting de directie / het management over het budget in vergelijk met de realisatie, tevens het verschaffen van informatie over de marktpositie van DA. Alle overzichten vinden op weekbasis plaats. Het bewaken van de gemaakte bonusafspraken en de financiële afhandeling daarvan. Het ontwikkelen van diverse rekenkundige modellen om het inzicht in data te verbeteren. Ad hoc vragen/ problemen oplossen
Functie: Business controller
Branche: Retail: drogisterij / parfumerie
Jaarlijkse netto omzet: € 405.000.000
Rapporteren aan: Financieel directeur
Periode: april – juni 2009 (interim)


Consultancy bureau in technisch personeel te Schiphol
Verantwoordelijkheden: Het rapporteren van de financials conform de IFRS standaarden en de ontwikkelingen van de business aan de directie in Nederland en het hoofdkantoor in Frankrijk. Mede daarbij het consolideren van de verschillende werkmaatschappijen (2 in Nederland en 1 in Noorwegen). Het doorberekenen van de verschillende bonussen voor consultants en management. Het aansturen en begeleiden van het personeel en het onderhouden van contacten met het SSC inzake de administratie / maandelijkse afsluiting. Het verbeteren van systemen en rapportages en het verzorgen van verdere professionalisering van de afdeling en output. Het opstellen van het budget en het maken van de forecast. Het management bijstaan met raad en daad, en het verzorgen van management informatie. Lid van het Management Team (MT). Ad hoc vragen/problemen oplossen.
Functie: Financial Manager / Business controller
Branche: Detachering technisch personeel
Jaarlijkse netto omzet: € 20.000.000
Rapporteren aan: Financieel directeur
Periode: september 2008 – februari 2009 (interim)


Investeringsmaatschappij in onroerend goed te Amsterdam
Verantwoordelijkheden: Verantwoordelijk voor de financiële, fiscale en juridische gang van zaken voor een cluster van 89 entiteiten in verschillende Europese landen, zoals Nederland (B.V., stichting en Coop), Engeland (Ltd), Luxemburg (Sarl) en Frankrijk (SAS en SCI), die al dan niet zelfstandig onroerend goed bezitten.
Het onderhouden van goede relaties met investment controllers (USA), asset managers (UK), accountants, juridische en fiscale adviseurs in binnen- en buitenland. Ondersteunen en begeleiden van een tweetal Junior Entity Controllers. Verantwoordelijk en eerste aanspreekpunt voor nieuwe projecten, verkoop van entiteiten of onroerend goed, het jaarrekening en audit proces, opstellen van documentatie en het organiseren van directievergaderingen. Initiëren, controleren en beheren van geldstromen (eigen vermogen, leningen en geld) tussen de verschillende entiteiten. Het financieel rapporteren en consolideren van de diverse entiteiten.
Functie: Entity controller
Leiding geven aan: 2 personen
Periode: juni – augustus 2008 (interim)


ICT / Telecom te Amsterdam
Verantwoordelijkheden: Managen van de vastlegging van financiële en/of statutaire gegevens en rapporteren van deze gegevens voor fiscale entiteit voor interne en externe partijen (overheid, accountants, CBS, DNB) in overeenstemming met de statutaire en overige vastleggingvereisten. Het coördineren en het bewaren van goede contacten tussen het lokale finance team, het Shared Service Centre (SSC) in India (zij verrichte alle feitelijke financiële handelingen) en de overige lokale afdelingen.
Trainen en begeleiden van het SSC team in het boeken en verwerken van financiële posten. Het vergaren en analyseren van financiële data om te verzekeren dat ze volledig, accuraat en betrouwbaar zijn. Het consolideren en opstellen van de winst en verliesrekening, de balans en andere financiële (maandeinde) rapportages. Deze voorzien van commentaar en het doen van suggesties ter verbetering.
Het opstellen van jaarlijkse financiële lange termijn en korte termijn overzichten (budget, forecast, jaarrekening). Ad hoc vragen/ problemen oplossen.
Functie: Accounting & control
Branche: Telecom / ICT
Jaarlijkse netto omzet: € 107.000.000
Rapporteren aan: Financieel directeur / Accounting manager
Periode: mei 2007 – april 2008 - interim


Industrieel bedrijf, te Hoofddorp
Verantwoordelijkheden: Inzicht geven in de financiële stand van zaken bij de diverse dochterondernemingen. Het maken van, het input geven aan, het beoordelen en het verdedigen van het business model omtrent het verplaatsten van een productielocatie één van de dochterondernemingen van Duitsland naar Polen. Het ondersteunen van de diverse dochterondernemingen bij het opstellen van financiële informatie. Het berekenen van nieuwe en herberekenen van bestaande kostprijzen en het beoordelen van deze. Het (financieel) beoordelen van nieuw aan te kopen bedrijven. Sparringpartner zijn en het begeleiden van de financieel directeur in de breedste zin van het woord. Ad hoc vragen/problemen oplossen.
Functie: Business controller / rechter hand Financieel directeur
Branche: Hoofdkantoor: Producent / Retail / B2C
Jaarlijkse netto omzet: € 890.000.000
Rapporteren aan: Financieel directeur
Periode: december 2005 – april 2007


Handelsorganisatie, te Almere
Verantwoordelijkheden: Het herstructureren en uitvoeren van de complete F&A functie. Waarbij alle aspecten daarvan aan de orde zijn: administratievoering, volledige perioderapportage inclusief forecasting en budget, business control, IFRS, ontwikkeling van en rapportage op key performance indicatoren. Feitelijke opdracht: zorgdragen voor financiële fundament en het wegwerken van ontstane verschillen in de administratie en rapportages naar aanleiding van de implementatie van het ERP-systeem SAP R/3. Het opzetten van procedures binnen de financiële administratie. Alsmede het op orde brengen van de personele bezetting en het herstellen van rust en stabiliteit op de afdeling. Sparringpartner van de algemeen directeur.
Functie: Finance Manager / CFO
Branche: Retail / B2C
Jaarlijkse netto omzet: € 30.000.000
Rapporteren aan: Algemeen directeur alsmede zuster en moeder in Nederland en Duitsland
Leiding geven aan: 5 personen
Periode: juli - november 2005 (interim)



Accountantskantoor, te Haarlem
Verantwoordelijkheden: Het samenstellen van jaarrekeningen, verzorgen van aangiftes vennootschapsbelasting, omzetbelasting, dividendbelasting, inkomstenbelasting, loonbelasting en successie. Tevens het verzorgen en begeleiden van de automatiseringbehoefte en opstellen van diverse financiële overzichten. Advisering en begeleiding op fiscaal gebied voor zowel ondernemingen als particulieren. Opstellen en rapporteren van informatiestromen tussen Nederlandse BV’s en buitenlandse moeder of dochter ondernemingen.
Functie: Directeur (mede eigenaar) / CEO
Branche: Accountancy
Jaarlijkse netto omzet: € 600.000
Leiding geven aan: 9 personen
Periode: augustus 2003 – juli 2005


Producent levensmiddelen, te Zeist
Verantwoordelijkheden: Het bedrijfseconomisch/financieel/cijfermatig ondersteunen van de afdeling Marketing. Het begeleiden van de medewerkers van de afdeling Marketing bij maken van financiële rapportages. Het berekenen van nieuwe en herberekenen van bestaande kostprijzen en het optimaliseren van het facturenproces. De budgethouders begeleiden bij het bepalen van het budget en men up-to-date te houden over de status en hoogte van het budget. Het financieel toetsen van nieuwe marktintroducties. Het verzorgen van de informatie-voorziening richting Northern Europe en de directie over het budget en de forecast in vergelijk met de realisatie, tevens het verschaffen van informatie over de business/ markt en de positie van het bedrijf en haar producten hierin. Ad hoc vragen/problemen oplossen. Sparringpartner van de financieel directeur.
Functie: Decision Support Manager Marketing Nederland
Branche: FMCG / Retail
Jaarlijkse netto omzet: € 355.000.000
Rapporteren aan: Financieel directeur (direct) en Marketing directeur (indirect)
Leiding geven aan: 1 persoon
Aansturen/ondersteunen: Afdeling Marketing (ongeveer 20 personen)
Periode: april - juli 2003 (interim)


Producent levensmiddelen, te Reeuwijk
Verantwoordelijkheden: Het verzorgen van de interne en externe informatievoorziening voor wat betreft het aanleveren van cijfermatige rapportages voor de afdeling Commercie (Marketing en Sales). Het coördineren van de werkzaamheden rondom de commerciële begroting, inclusief het analyseren en rapporteren van (eventuele) verschillen tussen budget en realisatie. Het controleren en bewaken van marketing- en verkoopbudgetten. Het uitvoeren van conditie-simulaties alsmede het toetsen, controleren en interpreteren van gemaakte prijs/conditie-afspraken door de afdeling Sales. Het maken van commerciële kostprijzen en het begeleiden bij het maken van verkoopprijzen. Het begeleiden bij de implementatie van het ERP software pakket SAP binnen de afdeling Commercie. Het verzorgen van de informatievoorziening aan de directie over het budget en de forecast in vergelijk met de realisatie, tevens het verschaffen van informatie over de business/ markt en de positie van het bedrijf en haar producten hierin. Ad hoc vragen/ problemen oplossen. Sparringpartner van de financieel en commercieel directeur.
Functie: Commercial Controller
Branche: FMCG / Retail
Jaarlijkse netto omzet: € 235.000.000
Rapporteren aan: Commercieel directeur (direct) en Financieel directeur (indirect)
Aansturen/ondersteunen: Afdeling Commercie (ongeveer 12 personen)
Periode: oktober 2002 - maart 2003 (interim)


Producent levensmiddelen, te Zeist
Verantwoordelijkheden: Het bedrijfseconomisch/financieel/cijfermatig ondersteunen van de afdeling Sales. Het begeleiden van de medewerkers van de afdeling Sales bij maken van financiële rapportages. Het berekenen van nieuwe en herberekenen van bestaande kostprijzen en het beheren van het facturenproces. De budgethouders begeleiden bij het bepalen van het budget en men up-to-date te houden over de status en hoogte van het budget. Het doorrekenen van de consequenties van kortingen, bonussen en acties. Het verzorgen van de informatievoorziening richting Heinz Northern Europe en de directie over het budget en de forecast in vergelijk met de realisatie, tevens het verschaffen van informatie over de business/markt en de positie van het bedrijf en haar producten hierin. Ad hoc vragen/ problemen oplossen. Sparringpartner van de financieel directeur.
Functie: Decision Support Manager Sales Nederland
Branche: FMCG / Retail
Jaarlijkse netto omzet: € 355.000.000
Rapporteren aan: Financieel directeur (direct) en de directeur Sales (indirect)
Leiding geven aan: 1 persoon
Aansturen/ondersteunen: Afdeling Sales (ongeveer 35 personen)
Periode: mei - september 2002 (interim)


Producent levensmiddelen, te Zeist (en tevens tijdelijk kantoor te Baarn)
Verantwoordelijkheden: Het opzetten van Noord Europese consolidatie afdeling in Nederland, alsmede het opleiden en begeleiden van medewerkers voor deze afdeling (enkele weken in Engeland geweest voor overname van verantwoordelijkheden en behoeften). Consolideren van de verschillende Noord Europese landen tot één winst en verliesrekening, balans, forecast en cash-flow overzicht. Consolideren van de verschillende Nederlandse entiteiten. Een breakdown maken van de geconsolideerde overzichten naar productgroepen op Noord Europees niveau. Het actief begeleiden van het budgetproces binnen de Nederlandse en de Noord Europese entiteiten. Het opstellen, creëren en consolideren van management sheets en presentaties. Het verzorgen van de informatievoorziening richting het moederconcern over het budget en de forecast in vergelijk met de realisatie, tevens het verschaffen van informatie over de business/markt en de positie van het bedrijf en haar producten hierin. Ad hoc vragen/ problemen oplossen. Sparringpartner van de financieel directeur.
Noord Europa bestaat uit: Nederland (5 entiteiten), België (2 entiteiten), Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland,
Scandinavië (3 entiteiten) en FoodService (6 entiteiten)
Functies: Manager Financial Reporting Northern Europe en rechterhand van de financieel directeur Northern Europe
Branche: FMCG / Retail
Jaarlijkse netto omzet: € 550.000.000
Rapporteren aan: Financieel directeur Northern Europe alsmede de moeder in Amerika en subdivisie in Engeland
Leiding geven aan: 2 personen
Aansturen/ondersteunen: Financieel managers van Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Scandinavië en FoodService
Periode: oktober 2001 - mei 2002 (interim)


Producent levensmiddelen, te Koog aan de Zaan
Verantwoordelijkheden: Het maken van de maandelijkse rapportage voor het Operationele Team (OT) soep en maaltijden. Het maken van een vereenvoudigd spreadsheetmodel voor de invoer van gegevens voor de maandelijkse OT’s rapportages. Het verzorgen van de informatie-voorziening richting de directie over het budget en de forecast in vergelijk met de realisatie, tevens het verschaffen van informatie over de business/markt en de positie van het bedrijf en haar producten hierin. Ad hoc vragen/ problemen oplossen.
Functie: Medewerker Planning & Control
Branche: FMCG / Retail
Rapporteren aan: Hoofd Planning & Control (direct) en directeur OT soep en maaltijden (indirect)
Aansturen/ondersteunen: Operationele Team soep en maaltijden (ongeveer 5 personen)
Periode: september 2001 (interim)


Accountantskantoor te Haarlem
Verantwoordelijkheden: Het controleren van aangeleverde buitenlandse boekhoudingen op juistheid en het samenstellen van jaarrekeningen.
Functie: Assistent accountant
Branche: Accountancy
Rapporteren aan: Directeur
Periode: augustus 2001 (interim)


Investement bedrijf, te Amsterdam
Verantwoordelijkheden: Het creëren van een rekenmodel om kostprijzen te kunnen vaststellen aan de hand van een minimale hoeveelheid variabelen. Waaruit tevens een cashflow overzicht volgt met de daaraan gekoppelde balansen en winst en verlies rekeningen. De gegenereerde gegevens diende te worden verwerkt in een financieel plan voor de komende 18 maanden.
Rapporteren aan: Directeur(direct) en directeuren van bedrijven waarbij het model gebruikt gaat worden (indrirect)
Periode: juli - augustus 2001 (interim)


Accountantskantoor. te Haarlem
Verantwoordelijkheden: Het controleren van aangeleverde boekhoudingen op juistheid en het samenstellen van jaarrekeningen.
Functie: Assistent accountant
Branche: Accountancy
Rapporteren aan: Directeur
Periode: april - juni 2001 (interim)


Producent levensmiddelen, te Castricum
Verantwoordelijkheden: Het opzetten van een kostprijsberekeningsmethode en het maken van kostprijzen voor alle producten binnen het bedrijf. Het uitvoeren van de dagelijkse boekhoudkundige werkzaamheden voor de financiële administratie en het verzorgen van financiële rapportages evenals de budgetten.
Functie: Assistent hoofd administratie
Branche: FMCG / Retail
Rapporteren aan: Hoofd administratie
Periode: oktober 2000 - maart 2001 (interim)


Producent consumenten goederen, te Edam
Verantwoordelijkheden: Het consolideren van de resultaten rekeningen en balansen van de Europese vestigingen met die van het hoofdkantoor. Het uniformeren van de kost-/inkoop- en verkoopprijzen binnen de diverse Europese landen.
Functie: Financial analyst
Branche: Productie / Consumenten elektronica
Rapporteren aan: Financieel directeur
Periode: juli - september 2000


Producent levensmiddelen, te Castricum
Verantwoordelijkheden: Het beschrijven van de administratieve organisatie, met betrekking tot het inkoopproces en tevens het geven van aanbevelingen tot het creëren van een ‘optimale situatie’.
Het creëren of aanpassen van (bestaande) controleformulieren.
Functie: Afstudeeropdracht
Branche: FMCG / Retail
Rapporteren aan: Directeur en Hoofd administratie
Periode: januari - juni 2000


Producent levensmiddelen, te Koog aan de Zaan
Verantwoordelijkheden: Alle op de afdeling Planning & Control voorkomende werkzaamheden, zoals: analyse en creatie van de budgetten en latest estimates in combinatie met de (cumulatieve) afzet/realisatie, evenals het maken van kostprijsberekeningen.
Het schrijven van een analyse/rapport over de door het bedrijf gehouden consumentenacties.
Functie: Medewerker Planning & Control (stagiair)
Branche: FMCG / Retail
Rapporteren aan: Hoofd Planning & Control
Periode: oktober 1998 - maart 1999 als stagiair en in loondienst juni & juli 1999


Bedrijfswagendealer, te Zaandam
Verantwoordelijkheden: Beheren en bijwerken van de debiteuren-, crediteuren- en personeelsadministratie en het kasregister.
Functie: Financieel medewerker (stagiair)
Branche: Auto / Truck dealer
Rapporteren aan: Hoofd administratie
Periode: september 1995 - februari 1996


Computer advies bureau, te Oostzaan
Verantwoordelijkheden: Beheren en bijwerken van de debiteuren-, crediteuren- en personeelsadministratie en het kasregister.
Functie: Financieel medewerker (stagiair)
Branche: ICT
Rapporteren aan: Directeur
Periode: september 1994 - februari 1995


Schoonmaakbedrijf, te Wormerveer
Verantwoordelijkheden: Beheren en bijwerken van de debiteuren-, crediteuren- en personeelsadministratie en het kasregister.
Functie: Financieel medewerker (stagiair)
Branche: Schoonmaakbedrijf
Rapporteren aan: Hoofd administratie
Periode: februari - juni 1994


Opleiding interimmanager

CB belastingconsulent
College Belastingadviseurs, te Culemborg
Diploma behaald: januari 2004

HEAO, richting bedrijfseconomie
Hogeschool Alkmaar, te Alkmaar
Diploma behaald: augustus 2000

MEAO, richting economie en administratie
Economisch College Zaanstreek/Waterland, te Zaandam
Diploma behaald: juni 1996

KMBO, richting economie en administratie
Economisch College Zaanstreek/Waterland, te Zaandam
Diploma behaald: juni 1994

LEAO, richting economie en administratie
Cor Kakes, te Zaandam
Diploma behaald: juli 1992


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Rapportages, consolidatie, kostprijzen, aansturen van medewerkers, jaarafsluitingen, analyses & rondrekeningen, budget & forecasting.

Talenkennis interimmanager

Nederlands, Engels

Overig

Software

Gewerkt met / kennis over de werking van de volgende programma’s:

Spreadsheet : MS Excel (uitstekende kennis)
ERP / administratie : Oracle 11i; SAP R/3; Exact; Davilex; AccountView
Tekstverwerking : MS Word; Word Perfect
Data base : Dbase; MS Access
AO vastlegging : SDW-AO; FlowCharter
Overige : MS Windows; MS PowerPoint, Cognos PowerPlay; MS Outlook;
Oracle ADI; Progressor; Remedy; Discoverer 4i; DNB en CBS/iris


 beschikbaar?

Interim managers zoeken: