Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Interim Manager / Project Manager

Interim Manager / Project Manager

Werkervaring interimmanager

Van Merksteijn Quality Wire N.V. (+/- 70 medewerkers in 3-ploegen 24-uur) (Algemeen Directeur)
Vanaf 1-6-2010 t/m 1-6-2011

Aangesteld als Algemeen Directeur om de organisatie mede te ontwikkelen tot grootste draadtrekfabriek van Europa.
Groeiplan voor 1e jaar uitwerken en ten uitvoer brengen.
Verantwoordelijk voor financieel resultaat
Verantwoordelijk voor operationeel resultaat
Verantwoording afleggen aan aandeelhouders (verder autonome organisatie)
Omzetverhoging van ± €15 mln. naar €30 mln. gerealiseerd
Traject voor ISO 9001 certificatie geïnitieerd (tot en met opzet handboek en implementatie tot daadwerkelijke certificatie via Loyds.)
Nieuw ERP systeem geïmplementeerd
Volledig nieuwe organisatiestructuur opgezet
Uitbreiding van machinepark
Inkoopafdeling en inkoopproces opgesteld en geïmplementeerd


VMS Fences Belgium BVBA (+/- 30 medewerkers) (Bedrijfsleider / crisismanager)
1-12-2009 t/m 31-5-2010

Opzetten / herstructureren van nieuwe organisatie.
Belgische dochtermaatschappij van Nederlandse Bouwstaalproducent.
Opzetten productielocatie van Bouwhekken.
oAannemen productiepersoneel voor 2 ploegen
oOpzetten logistieke / administratieve ondersteuning
Inrichten en organiseren Distributiecentrum voor Europa
Structuur opzetten met Nederlands moederbedrijf
Overdracht naar opvolger


1-10-2008 t/m 31-05-2009

Implementeren van reorganisatie bij een exploitatiebedrijf:
- Centralisatie van landelijke organisatie met 7 autonome full service vestigingen naar 1 centrale hoofdvestiging met centrale aansturing en 5 verkoopkantoren.
- Centralisatie en uniformering en professionalisering van alle primaire operationele processen op de hoofdvestiging, Account support, Kwaliteitsafdeling, Technische Dienst (inclusief serviceapparaat met landelijke spreiding van ±30 servicemonteurs met nieuwe roosters).
- Fysieke verhuizing van alle bedrijven naar nieuwe locaties.
- Omzetten van een regionale organisatiestructuur naar een functionele aansturing van de organisatie.

Daarnaast complete professionalisering van de werkwijzen en standaardisatie van processen ; processen beschrijven, bewaken en controle op nieuw vastgestelde normen, definiëren van KPI’s en invoeren van meer resultaatgerichte organisatie.

2007 - 2008: Process Life Cycle

Doel
Ontwikkelproces binnen een multidisciplinaire organisatie vastleggen met als doel, verkorten van doorlooptijd, voorkomen van fouten en komen tot realistische en betrouwbare planning.

Project
Projectteam samengesteld van alle betrokken afdelingsmanagers en het gehele ontwikkelproces vanaf idee tot productie geanalyseerd en in deelprocessen verdeeld. Master projectplan opgesteld met daarin de relevante go/no-go beslismomenten gedefinieerd. Daarnaast per afdeling de deelprocessen in kaart gebracht en verder uitgewerkt (daar waar mogelijk vereenvoudigd) en vastgelegd.
Alle verantwoordingen en beslismomenten (product-, procesgericht en financieel) duidelijk vastgelegd en gekoppeld aan de Business Case per project.

Resultaat
Alle projecten worden via vaste stappen doorlopen waarbij de PLC een richtlijn is waarmee projectmanagers stappen in het ontwikkelproces kunnen afdwingen.
Doorlooptijd van projecten is aanzienlijk verkort en aantal fouten als gevolg van onduidelijkheid en miscommunicatie is geminimaliseerd.
Uiteindelijk resulterend in betere producten.

2007 - 2008 : Outsourcing engineering + productie

Doel
Bij een producent die zich wil richten op core business = software ontwikkeling een project gestart om een nieuwe automaat volledig te ontwikkelen en te produceren bij een externe partner.

Project
Op basis van specificaties benodigde functionaliteiten en technische eisen geschikte partner gezocht en gehele project begeleid. Contracten opgesteld en project management hiervoor uitgevoerd.
Buitenlandse fabrieken / engineering afdelingen bezocht en projectteams opgezet die de voortgang van projectplan bewaken en rapporteren.
De gehele ontwikkeling en logistieke uitvoering wordt hierbij door de partner uitgevoerd.

Complexiteit hierbij was de interne draagkracht creëren binnen de eigen organisatie (van herkomst ontwikkelaar en producent van deze automaten) en bewaking van doorlooptijd van project en prijsniveau bij de contract manufacturer.
Resultaat
Eerste producten in Polen geproduceerd binnen 18 maanden na ondertekening van definitieve contracten. Project succesvol afgerond.

2006 : Reorganisatie

Doel
Als gevolg van tegenvallende resultaten kostenverlaging realiseren en organisatiestructuur voorbereiden op nieuwe strategie

Project
Reorganisatie uitgevoerd en organisatiestructuur aangepast bij organisatie van 100 FTE (reductie van 21 FTE’s) Gezamenlijk met de juriste verzoekschriften opgesteld. Ontslagen persoonlijk aangezegd en uiteindelijk tijdens de rechtszitting bij het Kantongerecht keuzes en achtergrond toegelicht.
Resultaat
Vermindering van aantal FTE’s met 21 personen en start gemaakt met veranderproces voor de hele organisatie. Organisatie zal uiteindelijk een
kenniscentrum moeten worden waarbij alle ondersteunende / secundaire processen zullen worden uitbesteed dan wel afgestoten.


2005: Intergraal Modulair Ontwerp

Doel
Nieuwe opzet van producten op basis van modules. Kostprijsverlaging, flexibiliteit en voorraadverlaging zijn speerpunten

Project
Interdisciplinair project met als doel het realiseren van kostprijsreducties, mogelijkheid tot uitbesteden van submodules, flexibeler kunnen reageren op de marktvraag, verlagen van voorraden, verhogen van doorloopsnelheid.
Door middel van re-design, value-engineering, cost-engineering in multidisciplinaire teams het volledige productenportfolio geëvalueerd en omgezet tot producten die voor 80% zijn opgebouwd uit standaard (onderling uitwisselbare) modules.
Resultaat
Is ingevoerd door verregaande samenwerking tussen de afdelingen R&D (engineering en software), inkoop, bedrijfsbureau en productie. voordelen worden door Sales, R&D en Productie onderkend.

2001-2002: “Flexfabriek”

Doel
In samenwerking met TNO industrie een project gestart met als doel het productieproces voor een nieuwe automaat verder te optimaliseren en flexibeler in te richten. Doelstelling is doorlooptijd omlaag, snel kunnen reageren op fluctuaties in de marktvraag, specialiseren op de eindassemblage (mogelijkheid tot uitbesteden van subassemblies).

Project
Product en assemblageproces en productielijn geanalyseerd en volgens Lean Manufacturing en Six Sigma richtlijnen beoordeeld en daarna project gestart om de verbeteringen / constateringen te implementeren binnen de organisatie.

Resultaat
Assemblageproces uitgesplitst in eindassemblage en subassemblage. (Lean Manufacturing). Productieproces richt zich op kernactiviteit (en specialiteit) en alle activiteiten die elders kunnen worden ondergebracht, gekocht worden uit de “Flow” gehaald.
Flexibele capaciteit met verhoging van kwaliteit, leverbetrouwbaarheid en verlaging van voorraden.
Zeer flexibele capaciteit door vereenvoudiging van assemblage proces en maken van werkinstructies en opzetten van een arbeidspool.

Artikel hierover verschenen in Management Team: 22-02-2002


2000: overname / integratie concurrerend bedrijf

Doel
Naar aanleiding van overname concurrerend bedrijf het integreren van 2 verschillende bedrijven op 2 verschillende locaties

Project
Bedrijfsovername begeleid vanuit operationeel oogpunt waarbij de verschillende bedrijfsonderdelen zijn samengevoegd. Grootste aandachtsgebieden waren geografische ligging, strategie, cultuur. Binnen een half jaar de volledige operationele activiteiten samengevoegd inclusief verhuizing van de fabrieken en magazijnen op 1 locatie inclusief het personeel.

Resultaat
Totstandkoming van 1 fabriek waar alle operationele afdelingen zijn samengevoegd (engineering / inkoop / logistiek / magazijnen / QA / uitlevering)


Werkervaring:

1997-2008
Adjunct Directeur bij Productiebedrijf van Kansspelautomaten.
Hoofdtaken
- Het operationeel aansturen van de organisatie en hierbij eindverantwoordelijk voor alle primaire processen.
- Opstellen en invulling geven aan de strategie van de onderneming.
- Operationeel en financieel eindverantwoordelijk voor de realisatie van alle multidisciplinaire projecten (doorlooptijd / budget / kwaliteit / resultaat) binnen organisatie.
- Verantwoordelijk voor alle uitbesteding trajecten (Productie, Engineering, software) daarbij behorende contractonderhandelingen en verdere implementatie en controle hierop.

1995-1997
Werkzaam als Projectmanager bij dienstverlener die gespecialiseerd is in het uitvoeren van inkoop- en logistieke activiteiten voor een brede groep van opdrachtgevers. (o.a. diverse Philips bedrijven, Riedel, Hill’s)

1994-1995

Gedetacheerd bij Shell Pernis als Contracts engineer. Werkzaamheden bestonden uit het controleren van de constructie aannemers voor Per+
project. Controle op planningen / voortgang / budget / beoordeling meer- en minderwerk en verdere afwijkingen ten opzichte van oorspronkelijke contracten.

1992-1994
Werkzaam als project buyer voor diverse projecten in de petrochemische industrie. o.a. verantwoordelijk voor procurement van de Power Plant voor het Per+ project bij Shell Pernis. Verantwoordelijk voor opstellen contracten en contractonderhandelingen.

Opleiding interimmanager

1986 – 1991 HEAO – Hoger Distributie Onderwijs (Arnhem)

Trainingen en cursussen

1993 NEVI Winnend onderhandelen I
1997 NEVI 1
2000 KIM (Communicatie, Interactie en managementvaardigheden)Van Harte & Lingsma
2001-2002 APICS CIRM
Juni 2009 Master Class Operational Excellence (TIAS/NIMBAS)

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Keywoorden

- Operational Excellence
- Proces optimalisering
- Projectmanagement / Contract Management
- Productie optimalisering (lean manufacturing, six sigma)
- Procurement (strategisch / Tactisch / Operationeel)
- Outsourcing vraagstukken
- Initiëren en begeleiden van organisatieveranderingen / cultuuromslag
- Crisismanagement
- Kostenreductie (cost engineering, VA/VE, DFM, optimalisatie inkoopproces)

Persoonlijke Kenmerken

- Resultaatgerichte people manager met humor
- Haalt voldoening uit het uiterste uit mensen en processen te halen om gezamenlijk het beste resultaat te behalen.
- Sterk analytisch vermogen
- Vanuit helikopterview inzoomen op processen en bottlenecks
- Troubleshooter
- Gedreven, stress bestendig


Talenkennis interimmanager

Engels en Duits goed in woord en geschrift

Overig

Vaardigheden / specialisme

• Werken met mensen en zoveel mogelijk synergie uit mensen / afdelingen te krijgen door middel van coaching, informatie uitwisseling en overtuigingskracht.
• Managen van complexe multidisciplinaire projecten, business cases / planning / deadlines / deliverables etc.
• Contractmanagement zowel inhoudelijk, juridisch en beheer, onderhoud en beoordelen meer- minderwerk.
• Optimaliseren van output bij organisaties. Optimaliseren van interne processen door continue verbeterprocessen te initiëren die moeten resulteren in lagere kosten en hogere flexibiliteit / kwaliteit van de output.
Hierbij ook buiten de eigen organisatie kijken en daar waar voordelen te verkrijgen zijn ook met externe bedrijven samenwerken. (Zelf de kennis hebben maar niet alles zelf doen)


 beschikbaar?

Interim managers zoeken: