Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Sr. Projectmanager, interimmanager -ICT

Sr. Projectmanager, interimmanager -ICT

Werkervaring interimmanager

Achtergrond/werkervaring
De heer de Lange is zowel qua IT als bedrijfskundig goed geschoold. Qua IT heeft hij opleiding genoten op post-HTO niveau. De heer de Lange heeft sinds 1981 ervaring in de automatisering. Hij is zijn carrière begonnen als Programmeur/analist en Systeemontwerper. In 1986 kwam hij in dienst van PinkRoccade Finance waar hij de eerste 11 jaar in de rol van Informatieanalist heeft gefunctioneerd. Gedurende deze periode heeft hij veel ervaring opgedaan in het structureren en inrichten van het systeemontwikkelingsproces. De laatste 5 jaar heeft hij als projectleider/ projectmanager relatief grote projecten (>1 M) geleid bij diverse grote banken. Zoekende naar een nieuwe uitdaging heeft hij in 1999 zijn MBA gehaald bij Business School Nederland te Heukelum. De heer de Lange is de laatste jaren vooral daar ingezet waar senioriteit benodigd is om een klus tot een goed einde te brengen. De projectmanagerrol bij Interpay Nederland is een goed voorbeeld van de benodigde senioriteit. Hier moest een internetsysteem worden ontwikkeld voor betalingsopdrachten (een noviteit op dat moment), waarbij gelijktijdig het ICT personeel (circa 20 medewerkers) moest worden geschoold in state-of-the-art IT- en webspecifieke technologieën en producten. Een ander voorbeeld is het gelijktijdig vormgeven en trekken van een viertal projecten bij het Spoorweg Pensioenfonds waaronder een onroerend goed systeem, een beleggingssysteem, een hypotheken systeem en een systeem voor risicomanagement.

Profiel
De combinatie van IT met zijn bedrijfskundige inzichten maken hem een echte spin in het web. Hij communiceert net zo makkelijk met een assembler programmeur als met een topmanager. Beweegt zich soepel in een organisatie. Is gewend om verantwoordelijkheden te dragen. Hij is te karakteriseren als een initiator/creator/motivator/coach/klankbord. Zijn aanwezigheid schept structuur, rust en een stabiele koers in een organisatie.

Ambitie
De heer de Lange wil zijn management- en adviesvaardigheden verder verbreden en verdiepen. Speciale trainingen zoals een leergang Emotioneel Management, waarin de mens zowel fysiek als geestelijk centraal staat, staan bij hem op het programma. Uiteindelijk denkt hij een omvangrijk bedrijfsonderdeel te willen vormgeven en (bege)leiden vanuit de managementvisie achter Zelfmanagement en Empowerment.


ERVARINGSOVERZICHT


Periode :juli 2002 – heden
Bedrijf :Financiële dienstverlener
Branche :Dienstverlening
Toepassing :ASP constructie voor Financieel systeem
Functies :Procesmanager

Werkzaamheden :
PinkRoccade nv is voornemens om samen met een grote financiële dienstverlener de Europese markt te gaan bedienen. Hierbij levert de financiële dienstverlener de benodigde financiële expertise en PinkRoccade zal als ASP optreden voor het kernsysteem van deze dienstverlener. In deze setting als procesmanager opgetreden voor het onderzoek naar de haalbaarheid van bovengenoemde constructie. De resultaten van het onderzoek zijn neergelegd in een vooronderzoeksrapport, waar ondergetekende mede-auteur van is. Daarnaast zijn de resultaten uit dit onderzoek doorgenomen met het management van PinkRoccade Holding.




Periode :maart 2002 – juli 2002
Bedrijf :PinkRoccade Finance bv
Branche :Automatisering
Toepassing :Offertetrajecten

Werkzaamheden:
In deze periode is in teamverband offerte uitgebracht op de RFP van Bouwfonds Hypotheken en de RFP van de RABO bank. Ondergetekende was verantwoordelijk voor de coördinatie van het offerteproces en was tevens mede-auteur. De presentatie richting klant is door ondergetekende verzorgt.




Periode :februari 2002 - maart 2002
Bedrijf :Avero Verzekeringen N.V.
Branche :Verzekeringen
Toepassing :Verzekeringssysteem
Functies :Projectmanager

Werkzaamheden :
AVÉRO achmea werkt voornamelijk via het distributiekanaal van het Intermediair. In grote lijnen bestaat haar produktlijn uit Pensioen-, Vermogens- en Lijfrente-produkten. Voor deze produkten worden zowel in het offertestadium als in het contractstadium actuariële berekeningen uitgevoerd. Op dit moment kent elk genoemde produktsoort een eigen rekenbox (rekenmodule). AVÉRO achmea is voornemens om één rekenbox te creëren voor haar huidige en toekomstige produktenlijn; de Rekenbox AVÉRO achmea (RAA). Ik ben als Interim Projectleider, gedurende een maand, gevraagd om het al lopende project (bestaande uit 6 medewerkers) vlot te trekken en alle neuzen in de AVÉRO organisatie te richten. Kernprobleem was met name de communicatie en afstemming tussen de diverse afdelingen en projectleiders. Aangezien een produktplanning ontbrak is door mij een overall planning voor de rekenbox opgesteld welke veelvuldig door mij is gecommuniceerd met alle betrokkenen zodat consensus bestond over de afhankelijkheden en de tijdslijnen. Na een maand hadden alle betrokkenen bij AVÉRO achmea een helder beeld van de onvolkomenheden in de projectorganisatie(s), zodat AVÉRO zèlf verdere projectbijsturing kon geven voor de realisatie van de Rekenbox. Ten behoeve van de toekomstige projectleider Rekenbox is door mij een concept plan van aanpak geschreven waarin alle TGKIO/COPAFITHJ aspecten zijn belicht.




Periode :oktober 2001 - februari 2002
Bedrijf :PinkRoccade Finance bv
Branche :Automatisering
Toepassing :HRM
Functies :Projectleider

Werkzaamheden :
Zowel vele klanten van PinkRoccade Finance als het Inzetmanagement bij PinkRoccade Finance bleken problemen te ondervinden bij het matchen van vraag en aanbod. Vaak bleek dit te liggen aan de profilebeschrijvingen die de PinkRoccade Finance medewerker had opgesteld. Binnen PinkRoccade Finance is door mij een project opgezet en geleid voor de kwaliteitsverhoging van deze profiles (CV's). Kernprobleem was hoe de PinkRoccade Finance medewerker op efficiente en effectieve wijze te instrueren voor de benodigde profilecorrecties. Dit probleem is aangepakt met het opstellen van een template met kwaliteitsverhogende maatregelen. Qua fasering is gekozen om eerst een groepsbrede benadering toe te passen middels het template. Vervolgens werd individuele begeleiding geboden bij de vervolmaking van het persoonlijke profile. Doordat de projectuitvoering door tijdelijke medewerkers werd opgepakt is veel aandacht geschonken aan de overdracht van gedane werkzaamheden. Hiervoor is een informatiesysteem opgezet waarin alle uitgezette acties richting de medewerkers werden geadministreerd. Het systeem genereerde tevens managementinformatie voor de opdrachtgever (voortgangs- en productiviteitsinformatie).




Periode :juni 2001 - oktober 2001
Bedrijf :Postbank Verzekeringen
Branche :Financiële sector
Toepassing :Hypothekensysteem

Werkzaamheden :
Bij de Postbank Particulieren te Amsterdam de projectleiding overgenomen van twee lopende projecten. De Postbank Particulieren had sinds januari 2001 haar IT-organisatie gestructureerd in competence centers ('shops'). De projectmanagement focus lag hier met name op het effectief weten aan te sturen van teamcoördinatoren in deze organisatievorm. De werkwijze binnen deze vernieuwde IT-organisatie was bij binnenkomst nog niet uitgekristalliseerd, hetgeen de dagelijkse projectsturing bemoeilijkte. Het tweede aandachtsgebied qua projectsturing was het managen van de cultuur binnen de IT-organisatie.
De volgende twee projecten zijn gerealiseerd:
1. Project Personeelscondities; dit projectverkeerde in de Basisontwerpfase. Doel van het project was het implementeren van een fiscale uitvoeringsregeling. De overheid had sinds januari 2001 het consumptief krediet-deel in een hypotheek belast met het verschil tussen de door de overheid gehanteerde normrente en door de hypotheekgever betaalde rente. In het hypothekensysteem Hypos moest de berekening plaats vinden van het genoten rentevoordeel. Vervolgens moest dit rentevoordeel worden belast via de salarisstrook.
2. Project Haaks (Herinrichten Archiveren Afrekeningen Klassiek Sparen); dit project verkeerde in de implementatiefase. Het implementatiedoel was de uitrol van een query applicatie over meer dan 170 werkstations in Amsterdam. Middels de query applicatie konden de medewerkers van het call center scans van Klassiek sparen afschriften ophalen uit een database die in Arnhem gepositioneerd was.




Periode :mei 2001 - juni 2001
Bedrijf :Roccade Finance bv
Branche :Dienstverlening
Toepassing :Offertetraject

Werkzaamheden :
Het in teamverband beantwoorden van een Request for Proposal (RFP) van ABN AMRO. ABN AMRO was zoekende naar een preferered supplier die zowel in Nederland als de UK support kon leveren als system integrator en/of voor professional services.. Hiertoe heeft ABN AMRO een zeer uitgebreide RFP uitgebracht, waarin zelfs de opbouw van commerciële tarieven per rol werd gevraagd voor specifiek Nederland als ook voor de UK.




Periode :maart 2001 - mei 2001
Bedrijf :Roccade Finance bv
Branche :Dienstverlening
Toepassing :Offertetraject

Werkzaamheden :
Het beantwoorden van een (Request For Information) RFI van Zorgverzekeraars Nederland (ZN). ZN was voornemens een Landelijk Datawarehouse voor AWBZ-brede Zorgregistratie te laten realiseren (project DWARS). Ervaring met het opzetten en implementen van Datawarehouses als ook kennis en ervaring van business intelligence tools waren in de RFI beantwoording belangrijke facetten.




Periode :juni 2000 - februari 2001
Bedrijf :SPF Beheer bv
Branche :Pensioenfonds
Toepassing :Diversen
Functies :Projectmanager

Werkzaamheden :
Als projectmanager verantwoordelijk voor de realisatie van een viertal projecten:
1) Implementatie van een onroerend goed systeem (Promis van Ortec).
2) Uitbreiding van het beleggingssysteem Belsys (van Piramide) met het zogenaamde STP (Straight Through Processing); d.w.z. optimalisatie van de procesgang tussen SPFBeheer, de Broker en de Custodian opdat de settlementtijd van een transactie kan worden teruggebracht van drie naar één dag).
3) Het Europroof maken van het hypothekensysteem HS
4) Toepasbaarheidsonderzoek Risico management systeem Riskmanager van Risk Metrics.

Het Promis project werd direct door ondergetekende aangestuurd. Voor de projecten 2 t/m 4 werd door ondergetekende projectleiders IT en projectleiders Business aangetrokken.

Doordat met pakketten werd gewerkt, heeft ondergetekende de communicatie en de samenwerkingsverbanden/contracten met de pakketleveranciers nader vormgegeven. Daarnaast de nadruk gelegd op een goede toekomstvisie van de leveranciers aangaande hun pakket (zoals een web-enabled applicatie, van leverancier naar ASP, data vendor problematiek).

Bij gebrek aan een Hoofd afd. Informatievoorziening Vermogensbeheer, heeft ondergetekende deze rol waargenomen.
- Met de medewerkers van de afdeling zijn beoordelingsgesprekken gevoerd.
- De kerntaak van de afdeling, zorgdragen voor een optimale informatievoorziening voor de afdeling Vermogensbeheer, was in de praktijk niet veel meer dan een verlengstuk van de aanwezige IT-afdeling. Daarom een scala van acties uitgezet om de focus van afdeling om te buigen van systeem-gericht naar business-gericht. (stimuleren van projectverantwoordelijkheid bij afdeling IT, Beheerrollen & communicatie tussen afd. IT en de eigen afdeling, opstarten business analyse/informatie analyse activiteiten, permanent afstoten van destijds opgepakte IT taken naar afd. IT, beschrijven van de kerntaken van de afdeling en van de afdelingsfuncties Informatieanalist en Informatieplanner, etc.)
- De afdeling Vermogensbeheer is onderverdeeld in de sectoren Hypotheken, Aandelen, Vastrentend en Onroerend Goed. Elke sector had zijn eigen benadering van het managen van de onderliggende waarde. Accent gelegd op een meer sector-onafhankelijke benadering, hetgeen vruchten af zal gaan werpen bij procedure- en systeem-implementaties.




Periode :september 1999 - mei 2000
Bedrijf :Interpay Giraal
Branche :Financiële sector
Toepassing :Internet/Intranet/Extranet
Functies :Projectmanager

Werkzaamheden :
Als Projectmanager verantwoordelijk voor een drietal projecten, waarin circa 20 medewerkers werkzaam waren (budget meer dan 2 miljoen gulden).
1. Project Internet Systeem Ontwikkeling ('ISO'); doelstelling was het opzetten van een geheel nieuwe ontwikkelstraat voor het ontwikkelen van internetapplicaties. Introductie van nieuwe methoden en technieken (UML), tools (Visual Age for Java, Cool:Jex, Astra Quicktest, Test Director, DocExpress e.d.), inrichting van systeemomgevingen o.b.v. een detailontwerp, software configuration management (SCM), bijgestelde kwaliteitsnormen en kwaliteitsborging. In totaal zijn een 24-tal documenten in dit kader opgeleverd.
2. Project I-Connect/Inter; dit project heeft als doelstelling het via het internet kunnen uploaden van betalingsopdrachten alsook het kunnen downloaden van de betalings-status. De realisatie van deze internetapplicatie was tevens de pilot voor project ISO.
3. Project Internet Kennis Ontwikkeling ('IKO'); projectdoelstelling was de interne medewerkers bij Girale Services hands-on kennis te laten opdoen van internettechnologie. Voor dit doel zijn een tiental externen ingeschakeld, die de internen hebben begeleid bij het ontwikkelen de internetapplicatie. Daarnaast zijn verscheidene externe cursussen door de internen gevolgd.
Interpay is dankzij bovengenoemde drie projecten nu in staat om met haar ínterne IT-medewerkers internetapplicaties te realiseren en is daarmee klaar voor de toekomst (E-commerce solution provider).
Een belangrijke spin-off van deze projecten is volgens Interpay ook, dat de cultuur van interpay girale services een ommezwaai heeft weten te maken van ambtelijk naar 'sexy'/dynamisch.




Periode :juni 1999 - juni 1999
Bedrijf :ABZ Nederland
Branche :Dienstverlening
Toepassing :Functioneel Systeembeheer
Functies :Senior Consultant

Werkzaamheden :
Abz Nederland beheert voor haar klanten diverse systemen. Met deze klanten worden service levels afgesloten. Abz zocht naar een manier om deze service levels met de klant vorm te geven. Als adviseur is door mij een uniforme beschrijving gecreëerd voor zowel een Abz product als voor de bijbehorende Abz IT-diensten. Op basis van beide frameworks kan elk willekeurig Abz product met bijbehorende diensten duidelijk en gestructureerd worden omschreven.




Periode :februari 1999 - mei 1999
Bedrijf :ABZ Nederland
Branche :Dienstverlening
Toepassing :Expertisesysteem
Functies :Senior adviseur

Werkzaamheden :
Abz zocht een partner om een nieuw systeem voor schadeexpertise en schadebehandeling (Denaro/4) te ontwikkelen en te beheren. Als Informatieanalist dit proces ondersteund door het in kaart brengen van de gewenste functionaliteit. Als Business consultant dit proces ondersteund door het in teamverband vormgeven van het business plan voor dit partnership. De gezamenlijke inspanning heeft geleid tot een joint venture tussen Abz en Roccade.




Periode :januari 1999 - februari 1999
Bedrijf :ABZ Nederland
Branche :Dienstverlening
Toepassing :Expertisesysteem
Functies :Adviseur

Werkzaamheden :
Abz had OSA bv gekocht en daarmee een pakket voor expertise en schadeafhandeling genaamd Denaro/2 en Denaro/3.
OSA voelde de behoefte om het Denaro systeem opnieuw te ontwikkelen binnen de ontwikkelstraat van Abz. Als Adviseur een plan van aanpak opgesteld om dit nieuwe systeem, Denaro/4, te ontwikkelen waarbij de inbreng van zowel OSA als Abz moest worden gewaarborgd. Daarnaast projectoverstijgende beleidsadviezen verstrekt voor de kwaliteitsborging van het uit te voeren ontwikkeltraject.




Periode :september 1998 - januari 1999
Bedrijf :Roccade Informatica Groep N.V.
Branche :Dienstverlening
Toepassing :Management
Functies :Opdrachtmanager

Werkzaamheden :
Medewerkers die tussen twee detacheringsopdrachten in verkeren (VIP; Vrij Inzetbaar Persoon), worden door de VIP-manager ingezet bij interne opdrachten. De rol van VIP-manager is door mij in deze periode ingevuld bij RoccadeFinance. De VIP-manager is aanspreekpunt voor interne IT-aanvragen, selecteert en claimt VIP-ers voor realisatie van deze aanvragen en treedt als coördinator/projectleider op.




Periode :juni 1998 - september 1998
Bedrijf :NUTS Verzekeringen
Branche :Verzekeringen
Toepassing :Relatie-Informatie Systeem
Functies :Senior Consultant

Werkzaamheden :
NUTS Verzekeringen heeft een breed scala aan systemen voor zowel particulier als ziekenfonds verzekerden. In vrijwel elk systeem werd de relatie separaat geadministreerd. Het gevolg hiervan was dat een unieke relatie-identificatie ontbrak alsook inzicht in de afgenomen producten en diensten door een klant. Deze problematiek werkte verlammend op de productiviteit van gehele organisatie (cross selling niet mogelijk, ontdubbelingsproblemen e.d.).
Gezien het strategisch belang van een goede informatievoorziening is in teamverband het volledige lijnmanagement geïnterviewd en zijn er presentaties en workshops voor deze doelgroep georganiseerd. De interviewresultaten zijn doorvertaald naar een adviesrapport voor de implementatie van een centraal relatiesysteem. Mijn rol was naast uitvoerend ook vooral initiërend.






Periode :mei 1997 - april 1998
Bedrijf :FairGo
Branche :Verzekeringen
Toepassing :Offertesysteem
Functies :Consultant, Projectmanager
Methoden :IAD, RAD, SDM
DB/DC-systemen :Oracle7
Hardware :PC/LAN
Operating Systemen :Windows 95
Tools :MS Project, MS Office, MS Powerpoint, MS Query, MS Internet Expl., Oracle Des./2000, Oracle7

Werkzaamheden :
Als consultant M&T gestart. O.b.v. selectiecriteria en weegfactoren een voor FairGo passend case tool geselecteerd --> Oracle/Designer 2000. Ook een eerste aanzet gegeven tot een systeemontwikkelmethode voor FairGo; hetgeen een mengvorm is geworden van LAD (SDM III) en RAD gecombineerd met het scenariodenken van IAD. Ook een eerste aanzet gegeven tot een intranet waarbij Frontpage en Personal Webserver is toegepast.

Vervolgens op verzoek van directie in de rol van projectmanager de leiding genomen over een te ontwikkelen offertesysteem voor zowel FairGo als haar tussenpersonen. Gaandeweg het project is ook maatschappij Avero aangeschakeld als systeemgebruiker (vanwege pensioenproducten). Doel van het offertesysteem was primair 'voorwaartse integratie' (het integreren van de offerteactiviteiten van de tussenpersonen met de backoffice-activiteiten van FairGo). Het project was complex vanwege de nog in ontwikkeling zijnde technologie op het vlak van internet, java en componenttechnologie. Ook was het project complex vanwege het feit dat projectmatig werken nog een vrij nieuw fenomeen was voor de organisatie, de personele capaciteit telkens onder druk kwam te staan vanwege andere projecten en een gestructureerde methode voor systeemontwikkeling voor het eerst werd toegepast.




Periode :november 1996 - mei 1997
Bedrijf :Koninklijke Luchtvaart Mij. NV
Branche :Transport
Toepassing :Kwaliteitszorg en -beheer
Functies :QA-medewerker, Adviseur
Tools :MS Office

Werkzaamheden :
De Technische dienst van de KLM heeft een eigen IT afdeling. Om de kwaliteit van deze IT afdeling op een hoger plan te brengen is er een specifieke kwaliteitsafdeling opgericht. Deze kwaliteitsafdeling richtte zich met name op de kwaliteit van plannen van aanpak. Ook was de kwaliteitsafdeling verantwoordelijk voor de kwaliteit van het zogenaamde corporate datamodel en het beheer hierover ("model management").
Als QA-medewerker formele kwaliteitsaudits uitgevoerd op de aangeleverde plannen van aanpak alsook op het Detailontwerp en de gerealiseerde programmatuur.
Als adviseur een organisatieadviesrapport geschreven ter verbetering van de dienstverlening door zogenaamde Produktbeheerders. Deze Produktbeheerders zijn verantwoordelijk voor het uitdragen van produktstandaards en het in overleg met de vendors oplossen van produktproblemen.
Tevens is door mij een advies uitgebracht ter verbetering van de kwaliteit van de Ontwikkelmethode van Definitiestudie t/m Invoering.
Als stuurgroepmedewerker ondersteuning/advies gegeven bij de stelselmatige pakketselectie (o.b.v. MECCA methode) van een nieuw uppercase tool.






Periode :januari 1996 - november 1996
Bedrijf :ABN AMRO Bank N.V.
Branche :Banken
Toepassing :Hypothekensysteem
Functies :Consultant, Informaticus
Methoden :ADW, Method/1, AA Handboeken, AA Standaards
Tools :MS Access, MS Word

Werkzaamheden :
Bij ABN AMRO is een nieuw Hypotheken systeem in ontwikkeling; HYPOP genaamd. Dit systeem kenmerkt zich door grote flexibiliteit in zowel het hypothekenproces als het hypothekenprodukt. E.e.a is vormgegeven door het systeem op te delen in zogenaamde bouwstenen ("objecten"), op basis waarvan het hypothekenproces en het hypothekenprodukt on line kan worden "opgebouwd".
Als consultant alle Methoden en Technieken en Tools benodigd bij het systeemontwerp, de systeembouw, de systeemtest en het systeembeheer in onderling overleg vastgesteld en vastgelegd in een Handboek M&T.
De moeilijkheidsgraad bij het samenstellen van alle Methoden, technieken en tools was met name:
- de sterk wijzigende inzichten qua werkwijze bij alle projectteams,
- het vrijwel continue verschil in zienswijze tussen de projectteams,
- het vaststellen van de actuele ontwikkelstandaards bij ABN AMRO, en
- de tekortkomingen van de standaard ontwikkeltools .
Ook is door mij een rapportgenerator gemaakt m.b.v. MSaccess voor het rapporten van het HYPOP-ontwerp.




Periode :oktober 1995 - januari 1996
Bedrijf :ABN AMRO Bank N.V.
Branche :Banken
Toepassing :Personal Banking
Functies :Informatie analist

Werkzaamheden :
De ABN AMRO deelt haar cliëntengroep op in vermogende particulieren (VIP'ers), meer bemiddelde relaties (MBR's; incl. (para)medici) en algemene particulieren. Specifiek voor het middelste segment (de MBR's) heeft ABN AMRO een Personal Banking concept ontwikkeld, wat uitgaat van een gestructureerde cliëntbenadering door een aan de cliënt gekoppelde Personal Banking account manager. Mijn taakstelling was om, in samenwerking met de eindverantwoordelijken, het Personal Banking concept op een toegankelijke wijze te beschrijven voor de (1500) accountmanagers van de ABN AMRO. Daarnaast het begeleiden van de gebruikerstesten van het bij de ABN AMRO ontwikkelde Personal Banking Systeem en de communicatie met de automatiseringsafdeling (ASN/2) alsook het maken van een gebruikershandleiding van het systeem.




Periode :februari 1995 - september 1995
Bedrijf :Data Process bv.
Branche :Automatisering
Toepassing :Kwaliteitssysteem
Functies :Projectleider, Informatieanalist

Werkzaamheden :
In het kader van het door Data Process te behalen ISO 9001 is een aanzet gegeven tot de beschrijving van het kwaliteitssysteem Data Process, deels aansturend, deels uitvoerend. Naast de ISO 9001 norm is met name veel aandacht besteed aan de daadwerkelijke kwaliteit- en efficiency-verbetering van de interne werkprocessen zoals dat door het Data Process-kantoorpersoneel vanuit haar dagelijkse praktijk wordt ervaren.




Periode :oktober 1994 - februari 1995
Bedrijf :Pensioenfonds PGGM
Branche :Pensioenfonds
Toepassing :Pensioensysteem
Functies :QA-Coördinator

Werkzaamheden :
Bij de PGGM werd door meerdere softwarehouses, waaronder Data Process, een functioneel ontwerp gemaakt op basis van OO-technieken (Events, triggers e.d.), voor een Geïntegreerd PensioenSysteem (GPS). In dit grootschalige project (circa 150 medewerkers) was coördinatie noodzakelijk over de diverse teams heen m.b.t. alle kwaliteits-aspecten van het functioneelontwerp. De coördinatie werkzaamheden werden vanwege de schaalgrootte in teamverband en onder strakke tijdsplanning uitgevoerd en omvatte in hoofdlijnen:
- Afstemmen met de ontwikkelteams en de PGGM omtrent beschrijvingswijze van de diverse OO-objecten en het gebruik van het ondersteunend CASE-tool(SDW).
- Uitgifte van gewijzigde/nieuwe QA-standaards.
- Oplevering van de diverse deelontwerpen naar het QA-team van PGGM-zijde.




Periode :mei 1994 - oktober 1994
Bedrijf :ABN AMRO Bank N.V.
Branche :Banken
Toepassing :DataBase Administration (DBA)
Functies :Projectleider

Werkzaamheden :
In het kader van het beschreven ABN AMRO project, (periode november 1993) als projectleider opgetreden voor het realiseren van de werkplek Database Administration binnen de ontwikkelarchitectuur van De Bank. Daarnaast tevens projectleider voor het inbedden van performance engineeringsaspecten in de diverse werkplekken van de ontwikkelarchitectuur. Bij het opstellen van de plannen van aanpak risicoanalysetool PRIMA en begrotingstool ESTEEM toegepast.




Periode :april 1994 - mei 1994
Bedrijf :Data Process bv.
Branche :Automatisering
Toepassing :Beoordelingssysteem
Functies :Informatieanalist

Werkzaamheden :
Bijdrage geleverd aan een innovatief concept voor een medewerker-beoordelingssysteem bij Data Process.




Periode :maart 1994 - april 1994
Bedrijf :Data Process bv.
Branche :Automatisering
Toepassing :Commerciële ondersteuning
Functies :Informatieanalist, Adviseur

Werkzaamheden :
Onderzoek verricht naar de efficiëncy van het systeemontwikkelingsproces bij Nieuw Rotterdam Leven.




Periode :november 1993 - maart 1994
Bedrijf :ABN AMRO Bank N.V.
Branche :Banken
Toepassing :Begeleiding/opleiding
Functies :Consultant

Werkzaamheden :
De zienswijze van ABN/AMRO is de systeemontwikkeling te beschouwen als een 'fabriek' waar software het eindprodukt is; de zgn. ' software factory'. Met deze term wordt niet gerefereerd aan het op grote aantallen produceren van gelijksoortige informatiesystemen maar aan het logistieke proces van de systeemontwikkeling. Dit logistieke proces is vormgegeven in een ontwikkelarchitectuur met ca 17-tal werkplekken (een werkplek is een samenhang van taal-gerelaterde methoden, technieken, tools en procedures).
Als presentator/begeleider verantwoordelijk voor:
- presenteren van deze werkplekken
- het begeleiden van ABN/AMRO medewerkers bij opdoen van hands-on ervaring met het geautomatiseerde deel van de diverse werkplekken.




Periode :juni 1993 - november 1993
Bedrijf :Diversen
Branche :Diversen
Toepassing :Cursus-ontwikkeling en doceren
Functies :Consultant
Methoden :SDW
Tools :BACHMAN

Werkzaamheden :
Voor SAA, RCC, IBM implementatie-adviezen en opleidingen verzorgd.




Periode :juni 1993 - juni 1993
Bedrijf :RCC
Branche :Automatisering
Toepassing :Diversen
Functies :Adviseur

Werkzaamheden :
Bij het RCC zijn verscheidene CASE-Tools in gebruik. Via diepte-interviews een analyse gemaakt van zowel het CASE-tool gebruik als van de CASE-tool ondersteuning door het RCC. De analyse heeft geresulteerd in een adviesrapport (zgn. 'quick Scan'), welke ondermeer heeft geleid tot wijzigingen in de RCC-organisatie.




Periode :februari 1993 - juni 1993
Bedrijf :Philips Lighting B.V.
Branche :Industrie
Toepassing :Diversen
Functies :Consultant
Tools :BACHMAN, BACHMAN/PS

Werkzaamheden :
De opdracht/doelstelling was door Philips als volgt geformuleerd:
- Het vergroten van zowel kwaliteit als produktiviteit van het systeemontwikkelingsproces.
- Het operationaal krijgen van een beheeromgeving voor systeemontwikkeling.
Bij de uitvoering van deze opdracht zijn ondermeer de volgende werkzaamheden uitgevoerd:
- Het adviseren m.b.t. de keuze van een LAN op basis van vooronderzoek naar de bestaande infrastructuur.
- Het ontwikkelen van richtlijnen, normen en standaards voor het gebruik van alle BACHMAN modulen.
- Het geven van BACHMAN cursussen, waarbij ter aanvulling systeemontwikkelingstechnieken zijn gedoceerd.
- Het opzetten van het meta-gegevensbeheer met BACHMAN/ Shared Work Manager.
- Het realiseren en configureren van het netwerk ('Ethernet', hardware i.c.m. OS/2 LAN-server versie 3.0).
- Het configureren van de BACHMAN produkten op het LAN.
- Het samen met de opgeleide medewerkers beproeven van de opgezette systeemontwikkelings-infrastructuur, met als spin-off enkele gegenereerde CSP-systeemfuncties voor een nieuw urenregistratiesysteem.




Periode :februari 1992 - januari 1993
Bedrijf :Michelin N.V. Ned. Bandenindustrie
Branche :Industrie
Toepassing :Diversen
Functies :Projectleider
Methoden :Mini-Asyst
Tools :BACHMAN, BACHMAN/PS

Werkzaamheden :
Bij de uitvoering van deze opdracht zijn ondermeer de volgende werkzaamheden uitgevoerd:
- Het ontwikkelen van richtlijnen, normen en standaards voor het gebruik van de BACHMAN Product Set in de gehele Michelin Benelux organisatie.
- Het opzetten van het meta-gegevensbeheer met BACHMAN/ Shared Work Manager.
- Het inbedden van de BACHMAN Product Set in een methode (Mini-Asyst).
- Het toetsen van voornoemde richtlijnen in een proef- project.
- Het opstellen van een handboek Systeemontwikkeling.
- Het geven van BACHMAN cursussen, waarbij ter aanvulling systeemontwikkelingstechnieken zijn gedoceerd.
- Het overdragen van de beproefde richtlijnen, normen en standaards.
- Het adviseren bij het configureren van het netwerk ('Tokenring' hardware in combinatie met OS2/ LAN-server verzie 2.0).
- Hetconfiguereren van de BACHMAN produkten op het LAN.
- Het samen met de opgeleide medewerkers beproeven van de opgezette systseemontwikkelings-infrastructuur.
- Het 'on the job' ondersteunen van de medewerkers in de Benelux bij het gebruik van de BACHMAN Product Set.




Periode :januari 1992 - januari 1992
Bedrijf :Data Process bv.
Branche :Automatisering
Toepassing :Diversen
Functies :Informatieanalist

Werkzaamheden :
De klant wordt bij de aanschaf van een CASE-tool geconfronteerd met inbedding van het CASE-tool in haar organisatie. Vaak ontbreekt de kennis en kunde om CASE-tools succesvol te implementeren, waardoor de effectiviteit van het gebruik van deze CASE-tools wordt ondermijnd. Om de klant te ondersteunen bij het implementeren van CASE-tools in haar organisatie is een gefaseerd implementatieplan opgesteld, waarin alle organisatorische en procedurele aspecten zijn verdisconteerd.




Periode :augustus 1991 - december 1991
Bedrijf :N.V. Energiebedrijf IJsselmij
Branche :Dienstverlening
Toepassing :Distributiesysteem
Functies :Projectleider, Informatieanalist
Methoden :SDW

Werkzaamheden :
De IJsselmij distribueert de produkten Gas, Water, Electriciteit, Centrale Antenne Inrichting (CAI) en Stadsverwarming voor de districten Enschede, Hengelo, Zwolle en Hoogeveen.
Vanuit haar informatieplan Distributie was de behoefte gesignaleerd aan een overkoepelend informatiesysteem, primair t.b.v. het beheer van bovenstaande distributienetten op tactisch en operationeel niveau.
Als projectleider verantwoordelijk voor de realisatie van een deelsysteem met betrekking tot de niet-grafische (alfanumerieke) gegevens van bovenstaande netten.
Als informatie-analist is een belangrijke bijdrage geleverd in de totstandkoming van de definitiestudies voor het te realiseren deelsysteem (per distributienet).
SDW toegepast voor het functioneel ontwerp.




Periode :mei 1991 - juli 1991
Bedrijf :Data Process bv.
Branche :Automatisering
Toepassing :Commerciële ondersteuning

Werkzaamheden :
Offertes geschreven (fixed price/fixed date) voor large accounts (NMB Postbank Groep N.V., ESTEC en Rijkswaterstaat).




Periode :januari 1991 - april 1991
Bedrijf :EPON
Branche :Verzekeringen
Toepassing :Diversen
Functies :Adviseur
Hardware :PC
Operating Systemen :DOS

Werkzaamheden :
Het uitvoeren van een onderzoek naar, een voor dit bedrijf, praktische toepassing van case-tools.
De spin-off van het onderzoek kreeg vorm in een te bouwen informatiesysteem ter ondersteuning van de implementatie van standaardpakketten.




Periode :januari 1989 - december 1990
Bedrijf :Scania Nederland B.V.
Branche :Industrie
Toepassing :Handboek systeemontwikkeling
Functies :Projectleider
Methoden :IEW
Hardware :PC
Operating Systemen :DOS

Werkzaamheden :
Realiseren van een Handboek Systeemontwikkeling. Om het proces van systeemontwikkeling zo effectief mogelijk te doen zijn, ontstond de behoefte aan een professioneel Handboek Systeemontwikkeling. Teneinde een dergelijk produkt te kunnen realiseren, werd voorafgaand aan het Handboek een methoden & technieken onderzoek uitgevoerd (6 med. maanden). De op basis van selectiecriteria gekozen technieken werden vervolgens beschreven (30 med. maanden), inclusief bijbehorende hulpmiddelen. De handboek-beschrijvingen dienden per beschrijving formeel te worden goedgekeurd door automatiseringsdeskundigen. Geheel zelfstandig het natraject uitgevoerd (12 maanden), dat bestond uit de eindacceptatie van het handboekprodukt, incl. alle aspecten van het invoeringsproces waaronder het maken/geven van opleidingen.




Periode :november 1988 - december 1989
Bedrijf :Scania Nederland B.V.
Branche :Industrie
Toepassing :Meta-informatiesysteem
Functies :Informatieanalist
Hardware :PC
Operating Systemen :DOS

Werkzaamheden :
Meta-informatie database. Gelijktijdig met de invoering van enkele AS/400 systemen, ontstond de behoefte om zo effectief mogelijk gegevens over gegevens vast te leggen. Middels een definitiestudie de systeemeisen in kaart gebracht en een eerste opzet van het meta-datamodel gemaakt.




Periode :april 1988 - oktober 1988
Bedrijf :Data Process bv.
Branche :Automatisering
Toepassing :Informatie- en automatiseringsplan
Functies :Coördinator
Methoden :SDM, SDW
Hardware :PC
Operating Systemen :DOS

Werkzaamheden :
Het coördineren van de interne automatisering van alle business units van Data Process Informatica N.V.
Als projectleider belast met het opstellen van :
- het informatieplan Data Process
- het automatiseringsplan Data Process.
Sturing geven aan projectgroepen belast met de uitvoering van interne automatiseringsprojecten.
Het opstellen van het rapport 'systeem infrastructuur Data Process', bestaande uit het systeemsoftware plan en het apparatuur plan.
Het coördineren van overige interne korte termijn automatiseringszaken.




Periode :januari 1988 - maart 1988
Bedrijf :Data Process bv.
Branche :Automatisering
Toepassing :Diversen
Functies :Informatieanalist
Methoden :SDM
Hardware :IBM S3x

Werkzaamheden :
Het verwoorden van kennis en praktijk ervaring in rapport en (modules) t.b.v. het Handboek Data Process. Geschreven modules :
- 'Het praktich gebruik van SDM II in verschillende typen van projecten'
- 'Een analyse van de verschillen tussen de eerste en tweede versie van de SDM-methodiek'
- 'Ontwerp, realisatie en invoering van een projectdossier'.




Periode :november 1986 - december 1987
Bedrijf :Nederlandse Aardolie Maatschappij
Branche :Industrie
Toepassing :Budgetterings-/Fakturerings-systeem
Functies :Informatieanalist, Consultant
Methoden :SDC
Hardware :PC

Werkzaamheden :
Het opstellen van business requirements m.b.t. die afdelingen welke dienstverlenend werkzaam zijn voor andere afdelingen of voor het bedrijf in zijn geheel. Per bedrijfsproces de budgetstructuur; de kosten re-allocatie en de kostenrapportage opgezet aan de hand van een nieuwe budgetterings-filosofie.
Kennis opgedaan van pakket GL:M van McCormack & Dodge.




Periode :januari 1986 - oktober 1986
Bedrijf :PTT
Branche :Dienstverlening
Toepassing :Kwaliteitszorg en -beheer
Functies :Coördinator
Programmeertalen :COBOL, Mapper
Hardware :UNISYS 11XX
Operating Systemen :EXEC

Werkzaamheden :
Coördinator kwaliteitscontrole voor technische applicatie software t.b.v. het systeem ITCIS; een landelijk systeem (distributed DB) voor interne en externe dienstenverlening van administratieve aard.




Periode :september 1985 - december 1985
Bedrijf :Data View
Branche :Dienstverlening
Toepassing :Standaardisering ontwikkelingomgeving
Functies :Informatieanalist
DB/DC-systemen :Oracle
Hardware :PC

Werkzaamheden :
Het formuleren van een standaardstructuur t.b.v. het voortraject van de systeemontwikkeling.




Periode :december 1984 - augustus 1985
Bedrijf :PGEM
Branche :Dienstverlening
Toepassing :Produktspecificatie-systeem
Functies :Systeemanalist
Programmeertalen :Easytrieve +
Hardware :IBM Mainframe

Werkzaamheden :
Het ontwerpen, zowel functioneel als technisch, van een artikelregistratiesysteem. Tevens conversie begeleid, zowel organisatorisch als technisch. Documentatie middels DCF.




Periode :mei 1984 - november 1984
Bedrijf :Naval Consult Holland B.V.
Branche :Industrie
Toepassing :Archiveringssysteem
Functies :Systeemanalist

Werkzaamheden :
Implementeren en programmeren van een systeem t.b.v. archivering van gebouwde schepen.




Periode :maart 1984 - mei 1984
Bedrijf :Naval Consult Holland B.V.
Branche :Industrie
Toepassing :Netwerkbeheer
Functies :Programmeur, Systeemontwerper
Programmeertalen :Pascal

Werkzaamheden :
Implementeren van een netwerk van Apollo DN300 micro's met printers en harddisk systemen. Hierbij het tool GPIO toegepast. Als hardware is Apollo DN300/DPS800 gebruikt.




Periode :september 1983 - maart 1984
Bedrijf :Naval Consult Holland B.V.
Branche :Industrie
Toepassing :Logistiek systeem
Functies :Projectleider
Programmeertalen :Mapper
Hardware :UNISYS 11XX
Operating Systemen :EXEC

Werkzaamheden :
Het ontwerpen van een routeringssysteem t.b.v. interne registratie van halffabrikaten voor een groot plaat-, profiel-, en pijpverwerkend bedrijf (offshore industrie).




Periode :mei 1983 - september 1983
Bedrijf :Naval Consult Holland B.V.
Branche :Industrie
Toepassing :Planningssysteem
Functies :Programmeur, Systeemontwerper
Programmeertalen :C

Werkzaamheden :
Koppeling tussen netwerkplanningsprogrammatuur op micro (Apple III) met die op het mainframe (UNIVAC 1100), gebruikmakend van 'Optima 1100'.




Periode :februari 1983 - mei 1983
Bedrijf :Naval Consult Holland B.V.
Branche :Industrie
Toepassing :Interface-systeem
Functies :Programmeur, Systeemontwerper
Programmeertalen :BASIC

Werkzaamheden :
Koppeling tussen het scheepsbouwprogramma SIKOB op UNIVAC met SHIPDESIGN op Apple II. Beide programma's berekenen de stabiliteit van schepen.




Periode :november 1982 - februari 1983
Bedrijf :Naval Consult Holland B.V.
Branche :Industrie
Toepassing :Technische ondersteuning
Functies :Programmeur, Systeemontwerper
Programmeertalen :Fortran

Werkzaamheden :
Koppeling CALCOMP965-AO formaat plotter aan micro, betreffende conversie van offline tekenfiles.




Periode :oktober 1981 - november 1982
Bedrijf :Naval Consult Holland B.V.
Branche :Industrie
Toepassing :Datacommunicatiesysteem
Functies :Programmeur, Systeemontwerper
Programmeertalen :Assembler, Fortran, Pascal
Hardware :Apple

Werkzaamheden :
Opzetten data-communicatie protocol tussen de Apple en mainframe Sperry 1100. Hierbij werd gebruik gemaakt van de USCD Pascal-editor. Als operating systeem werd SOS toegepast.






Opleiding interimmanager

Opleidingen

’99 : Master of Business Administration (MBA):
- Strategic management,
- Marketing Management,
- Financial Management,
- Information Management,
- Operations Management,
- Human Resource Management.
- Dissertation : ‘Het stimuleren van Zelfmanagement bij PinkRoccade Finance’.

’85-heden: Een verscheidenheid aan ICT-trainingen (Prince2, ITIL, RUP).
Diverse persoonsgerichte trainingen waaronder conflicthantering,
presentatietechnieken, onderhandelingsvaardigheden, leidinggeven (SBC).

’85 : Post HTO Systeemontwikkeling
’83 : Post HTO Meet & Regeltechniek
’80 : HTS-Informatietechniek
’75 : HAVO



 beschikbaar?

Interim managers zoeken: