Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Hoofd bedrijfsvoering (huidige functie)

Hoofd bedrijfsvoering (huidige functie)

Werkervaring interimmanager

(Relevante) werkervaring:

1969 – 1973: algemeen opsporingsambtenaar (Kmar), diverse standplaatsen

1973 – 1978: leidinggevende unit 898 Vbdbat. te Eibergen
Leidinggevende van een militaire sectie belast met het verwerken van gecodeerde berichten van Russische en Oost-Duitse militaire eenheden

1978 – 1979 : stage in het kader van opleiding gerechtssecretaris bij de arrondissementsrechtbank te Utrecht

1979 – 1986 : gerechtssecretaris bij het gerechtshof te `s-Hertogenbosch
Voorbereiden van (meer) ingewikkelde strafzaken ten behoeve van de behandeling in hoger beroep door één van de strafkamers van het gerechtshof. Concipiëren van arresten in strafzaken en opstellen van processen-verbaal ter gerechtszitting

1986 – 1990: hoofd administratie bij het arrondissementsparket (Openbaar Ministerie / OM) te `s-Hertogenbosch (leidinggevende van ca. 80 medewerkers)

1990 – 1997: hoofd parketorganisatie (OM) te `s-Hertogenbosch
Leidinggevende/hoofd van dienst van ca. 110 medewerkers waaronder beleidsmedewerkers, juristen en administratief personeel. Zorgdragen voor de (beleids)ondersteuning van de leden van het OM (arrondissementsparket). Vervullen van een spilfunctie tussen het OM en de andere gerechtelijke diensten in het arrondissement. Mede vormgeven aan het algemene beleid in het arrondissement inzake personeel, financiën, informatievoorziening, automatisering, organisatie en materiële aangelegenheden en als zodanig lid van het arrondissementale managementteam

1998 – heden: hoofd bedrijfsvoering bij het arrondissementsparket te Arnhem
Zorgdragen voor de ontwikkeling van parketbrede kaders, condities en faciliteiten voor de inrichting en kwaliteit van de bedrijfsvoering, gericht op een optimaal verloop van de primaire processen. Verantwoordelijk voor het beleid en de uitvoering betreffende de zogenaamde PIOAH-taken (personeel, informatie, organisatie, financiën, automatisering en huisvesting). Dagelijkse leiding aan en sturing van een aantal medewerkers (ca. 26 fte`s)


Overige relevante landelijke/bovenregionale werkervaring:

1987 – 1989: landelijke stuurgroep Compas (ontwikkeling automatisering OM
Ontwikkeling en implementatie van Compas (Communicatiesysteem OM Parket AdministratieSysteem). Compas is het grootste automatiseringssysteem binnen de rechterlijke macht en ondersteunt ten behoeve van een efficiënte en adequate uitvoering van de (administratieve) taken. Compas biedt tevens beleidsinformatie ten behoeve van het opsporings- en vervolgingsbeleid. Vanuit de standaard voor vastlegging van gegevens en volgens internationals standaards zijn in Compas protocollen opgenomen voor elektronische berichtenuitwisseling. Door standaards te hanteren, is het mogelijk tussen schakels in het rechtshandhavingproces elektronische informatie uit te leveren. Compas is thans nog operationeel en via koppeling verbonden met onder andere: RDW/CRR (rijbewijsgegevens), Dienst Domeinen, GBA (bevolkingsgegevens), CJIB (boetegegevens), JUFAR (transactiegegevens), politiesystemen (BPS, XPOL e.d.) en CRI/OPS (opsporingsgegevens)

1990 – 1995: landelijke gebruikersraad Compas (begeleiding automatisering OM
Beheertaken, beslissen over ingediende wensen/incidenten/prioriteiten, definiëren van wijzigingen in het systeem, vaststellen van unificaten, voorstellen doen voor nieuwe applicaties, vaststellen administratieve procedures en ideeënontwikkeling op het terrein van kantoorautomatisering

1990: werkgroep centrale verwerkingseenheid voor het OM van snelheidsverbalen van de AVD
Opbouw en inrichting van een centrale verwerkingseenheid voor de afhandeling van de door het kabinet verordende toename van snelheidsverbalen

1990 – 1995: ressortelijke adviescommissie automatisering OM
Voor Zuid-Nederland adviseren op terrein van automatisering en informatisering

1991 – 1995: landelijke commissie maatstaven werklastmeting parketten
Ontwikkelen en onderhouden van maatstaven/prestatie-indicatoren ten behoeve van een betrouwbare en efficiënte toedeling van budgetten aan de gerechten en parketten.

1994 – 1996: redactiecommissie recht vooruit (landelijk blad van de Rechterlijke Organisatie)

1995 – 1996: landelijk projectteam opbouw en inrichting Parket-Generaal (hoofdkantoor OM)
Het projectteam heeft voorstellen gedaan voor functies en taken op het terrein van beleidsvoorbereiding en bedrijfsvoering, die op centraal niveau moesten worden vervuld binnen het Parket-Generaal

1995- 1996: landelijk projectteam ontwikkeling ideaaltypisch parket
Ontwikkelen van uitgangspunten voor het profiel van een goed functionerend parket in 1998. Met het oog daarop zijn ook de werkelijke profielen van de parketten in beeld. Aan het College van procureurs-generaal is in grote lijnen aangegeven hoe de ontwikkeling naar een ideaaltypisch parket zou moeten plaatsvinden

1996: project ontwikkeling landelijk outputmodel OM
Ontwikkelen van een budgetverdeelsysteem voor de arrondissements- en ressortparketten

2003: OM-tranet/kenbron OM (kennisorganisatie in het OM)
Adviseren over de voorbereiding en implementatie van een digitale informatie- en kenniswinkel van het OM alsmede het platform waarop binnen het OM kennis wordt gedeeld en vermenigvuldigd.

2004: landelijk project kennis, opleiding/vorming en communicatie OM
Adviseren over de herstructurering qua organisatie en werkwijze van “kennis, opleiding/vorming en communicatie” teneinde daar binnen het OM efficiënt en toekomstbestendig invulling aan te kunnen geven.

2004 – heden: project geografische eenheden (werkgroep)
“Het OM verandert” heeft veel gevolgen voor de inrichting van de huidige parketten. Doordat parketten hun krachten gaan bundelen op bepaalde terreinen (o.a. specialistische taken en PIOFAH) komt er meer capaciteit vrij voor de investering in kwaliteit en voor een lokale aanpak die kan worden toegesneden op de problematiek. De projectopdracht is om een tiental regionale eenheden in te richten waarbinnen de werkprocessen optimaal georganiseerd kunnen worden.



Opleiding interimmanager

Opleidingen/cursussen (onder andere):

1978 – 1981: gerechtssecretaris

Vakkenpakket:
Inleiding tot het recht , Staatsrecht, Strafrecht I en II, Strafprocesrecht, Burgerlijk recht, Burgerlijke Rechtsvordering en bijzondere onderwerpen zoals genoemde contracten, Faillissementswet, Onteigeningswet en Ruilverkavelingswet

1984: nascholing nieuw burgerlijk wetboek

1986 – 1988: opleiding zwaardere leidinggevende taken bij de gerechten

1991: administratieve organisatie

1993: onderhandelen

1995: beleids- en beheersinformatie

1995 – 1997: postdoctorale studie overheidsmanagement (Universiteit Twente)
De opleiding bestaat uit zes op elkaar afgestemde modulen, die elk een cruciaal aspect van het management van openbaar bestuur behandelen, te weten:
organisatiemanagement, financieel management, beleidsmanagement, informatiemanagement, personeelsmanagement en politiek management.
De opleiding wordt afgesloten met een scriptie.

1996: summer program 1996, universiteit van Maryland (USA)

1996-1997: management leergang justitie

1996: personeels- en competentiemanagement

1998: kwaliteitszorg volgens het model van het Instituut voor de Nederlanse Kwaliteit (INK)
Het INK-managementmodel is een methode om als organisatie te leren excelleren. Het model is gebaseerd op vier uitgangspunten:
Praktijkgerichte aandachtsgebieden (vijf organisatiegebieden en vier resultaatgebieden). Ontwikkelingsfasen (van activiteit, proces, systeem, keten georiënteerd tot excelleren en transformeren), PDCA (plan, do check en act) als regelkring en focus op excellentie (leiderschap met lef, continue verbeteren, transparantie, samenwerking en dergelijke)

2000: competentiemanagement (vervolg)

2000: INK-autitor
Een INK-audit heeft betrekking op alle aspecten van het INK-managementmodel. Uitgangspunt vormt het door de organisatie geschreven zelfevaluatierapport. De INK-audit toetst dit rapport aan de praktijksituatie. Zo wordt vastgesteld of het zelfbeeld van de organisatie klopt. Daarbij passen gekwalificeerde auditors een scoringsmethodiek toe om een beeld te krijgen van de sterke punten en verbetermogelijkheden van de organisatie.

2004: ordeningsmethodiek processen


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Ik heb als manager maar ook inhoudelijk een brede ervaring met het voorbereiden, ontwikkelen en implementeren van reorganisatieplannen, organisatie- en formatieplannen, (meer)jaarplannen (personeel, informatie, communicatie), grootschalige huisvestingprojecten, proces-management, intranet, kennismanagement, (financiële) managementrapportages, waarderingsonderzoeken, verbetertrajecten en criminaliteitsanalyses alsmede het afnemen van INK-audits.

Mijn kenmerkende eigenschappen / competenties zijn: grenzenverleggend, energiek / actief, resultaatgericht, vasthoudend, creatief en besluitvaardig. Ik kan goed plannen en organiseren, maar ook mensen motiveren.
Door mijn werkzaamheden voor het Openbaar Ministerie op locaal, regionaal en landelijk niveau heb ik zeer ruime kennis van en inzicht in bestuurlijke, primaire en secundaire processen.


Talenkennis interimmanager

Engels en Duits.

Overig

----

 beschikbaar?

Interim managers zoeken: