Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Ervaren verandermanager/interim- en projectmanager (bedrijfs

Ervaren verandermanager/interim- en projectmanager (bedrijfs

Werkervaring interimmanager

Loopbaan :

1985- heden Verandermanager/interim- en projectmanager
In deze hoedanigheid in chronologische volgorde ondermeer de volgende opdrachten uitgevoerd:

· Algemeen directeur van een onroerend goed exploitatiemaatschappij. (1982-1983)
Opdracht: voorkoming faillissement en uitvoering liquidatie.
Activiteiten: - dagelijkse leiding – exploitatie gaande houden – informeren en voorlichting personeel – saneren – afbouw contracten en verplichtingen – onderhandelen met overname kandidaten – verkoop woningen, tennis/squashcentra, participatie in hotelketen – onderhandelen met schuldeisers – overleg met bank – afvloeiing personeel.

· Directeur van de Dienst Stadsontwikkeling en Openbare Werken van een middelgrote gemeente. (1985- 1986)
Opdracht: leiden van bestaande organisatie, uitvoering takenpakket en reorganisatie naar ‘versterkt’ secretarie model.
Activiteiten: - dagelijkse leiding – bezweren onrust onder personeel vanwege voorgenomen reorganisatie van gemeentelijk apparaat – overleg met politiek verantwoordelijke wethouder inzake voorbereiding adviezen en voorstellen aan college van B&W – doen van voorstellen, adviseren als lid van stuurgroep reorganisatie – adviseren als lid van selectiecommissie bij aantrekken nieuwe ambtelijke top voor nieuwe afdelingen Stadsontwikkeling en Openbare Werken.

· Bouwcoördinator van de vernieuwbouw van een groot stadhuiscomplex. (1987-1990)
Activiteiten: - opzetten projectorganisatie – instellen bouwteam – selecteren ontwerpende, adviserende en uitvoerende partijen – voorstellen voor politieke besluitvorming inzake budget, ontwerp, huisvesting en planning – als secretaris stuurgroep doen van beleidsvoorstellen – als voorzitter projectgroep en bouwvergadering leiden ontwerpproces en bouwproces - verzorgen van de budgetbewaking – via raadscommissie presenteren verschillende fases van ontwerp proces en bouwproces t.b.v. politieke besluitvorming – verzorgen van de publieke voorlichting (open dagen).

. Directeur van een gemeentelijk gas en elektra energie distributiebedrijf. (1988-1991)
Opdracht: Reorganisatie en fusie.
Activiteiten: - dagelijkse leiding – informatie en voorlichting personeel – overleg met MR – analyse werkwijze en procedures – aanpassing procedures (o.a. t.a.v. meterwisselingen) – verdere doorvoering technische en administratieve automatisering – overleg met politiek verantwoordelijke wethouders en afdeling financiën en personeel gemeente – bepalen waarde bedrijf – overleg en onderhandelen met fusiepartners – in kaart brengen arbeidsvoorwaarden, rechtsposities personeel – overdracht nieuwe directeur.

· Bouwcoördinator van de bouw van een politiebureau (1989-1992)
Activiteiten: - in overleg met gemeentelijke politie opzetten projectorganisatie en keuze projectarchitect – als secretaris stuurgroep en voorzitter projectgroep coördineren van planontwikkeling – voorstellen voor politieke besluitvorming m.b.t. budget, opdrachtverlening, planontwikkeling en planning – budgetbewaking – selectie adviserende, ontwerpende en uitvoerende partijen – voortgangsrapportage aan College van B&W en raadscommissie – supervisie bouwvergadering.

· Algemeen directeur van een achttal vestigingen voor detachering van personeel in de bouw. (1992)
Opdracht: Reorganisatie t.b.v. herstel winstgevendheid.
Activiteiten: - dagelijkse leiding – indeling werkmaatschappijen in drie regio’s – herschikken taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden, instellen functie regiomanager – aanpassen managementteam – aantrekken financieel manager - herschikken taakverdeling administratie – onderbrengen wagenparkbeheer – ontwikkeling procedures werkmaatschappijen naar centrale administratie – aanscherpen debiteurenbewaking – taakstellingen, sanering en verkoop werkmaatschappijen – opstarten activiteiten in buitenland – aanpassen en afstemming tarieven – afstemmen acquisitie en public relations activiteiten – positioneren product in de markt – opzetten managementinformatiesysteem.

· Bedrijfsdirecteur van een aannemingsbedrijf voor industriële cleaningsprojecten voornamelijk in de procesindustrie. (1993)
Opdracht: Reorganisatie en heroriëntering in de markt t.b.v. herstel winstgevendheid.
Activiteiten: - dagelijkse leiding – product/marktanalyse – acquisitieplan – ontwikkeling nieuwe toepassingen/producten – ontwikkeling footholds – aanpassing bedrijfsorganisatie – instelling regulier planning/coördinatieoverleg met vestiging op werklocatie – aantrekken hoofd bedrijfsbureau – nieuwe bedrijfsdirecteur – efficiencymaatregelen m.b.t. bezettingsgraad, personeel en materieel.

· Hoofd projectbureau bij de Dienst Stadsontwikkeling van een grote gemeente. (1995)
Opdracht: Opzetten en operationaliseren van het projectbureau.
Activiteiten: - dagelijkse leiding – positionering projectbureau naar taak, verantwoordelijkheden en bevoegdheden – bepaling verhouding van projectbureau met lijnorganisatie – vastlegging positie projectbureau cq. projectorganisatie bij besluitvorming – bepalen structuur en wijze van besluitvorming projectorganisatie binnen projectbureau en vastleggen taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van projectleiders – scholing projectleiders m.b.t. managementvaardigheden – ontwikkeling hanteerbaar managementinformatiesysteem – herijking en formulering van aan projectbureau toegewezen projecten – opzet public relations m.b.t. projectbureau, presentatie projectenboek, aanstellen communicatiecoördinator.

· Directeur van een uitzend-detacherings-outplacementbureau. (1996)
Opdracht: Reorganisatie en product/marktheroriëntatie t.b.v. winstherstel.
Activiteiten: - dagelijkse leiding – keuze strategische opties – rapportage en advisering bestuur – implementatieoverleg arbeidsvoorwaardenpakket met medewerkers – ontwikkeling communicatie en informatie – opstelling reglement personeelsoverleg raad – uitbesteding en contracteren administratie en verloning – ontwikkeling financieel beheer projecten en uitzend- en detacheringcontracten op operationeel niveau – vaststelling taken en verantwoordelijkheden en toetsing organigram – vastlegging administratieve procedures – standaardisering management rapportage – onderzoeken mogelijkheden en uitvoering reductie huisvestingskosten, reductie personeelskosten – vaststelling criteria toekennen lease-auto.

· Hoofd tram van een gemeentelijk vervoersbedrijf. (1997)
Opdracht: herstel voorwaarden uitvoering dienstregeling.
Activiteiten: - dagelijkse leiding - maatregelen m.b.t. een verbeterd personeelsbeheer systeem, personeelsbegeleiding, opleidingscapaciteit – optimalisering roosters, inzet van elders werkzaam of gedetacheerd personeel – onderzoek en verbetering van functioneren staf en productiebureau – vergroting efficiency overlegstructuur – aanpassing management rapportage op door hoger management verlangde informatie – realisering koppeling geautomatiseerde administratieve systemen – oplossing probleem rond inzet van tramtype op combinatielijnen – inventarisatie knelpunten infrastructuur en vaststelling prioriteiten – realisering basisovereenkomst met afdeling infrastructuur ter toetsing van prestaties aan normen – vaststelling behoefte aan materieel voor winterdienst.

· Directeur van een wegrestaurantketen. (1998)
Opdracht: maken van ondernemingsplan en reorganisatie t.b.v. voorkoming faillissement en winstherstel.
Activiteiten: - dagelijkse leiding – verbetering loonkosten en inkooppercentage – werving algemeen directeur – verhuizing naar goedkoper kantoorpand - personeelsreductie bij staf – maken van ondernemingsplan van de zeven vestigingen i.c. investeringsplan, onderhoudsplan en verkoopplan – overleg bank en commissarissen – onderhandelingen met overname kandidaten – verkoop kantoorpand – onderhandelingen met gemeente en rijksdienst.

· Hoofd Beheer Kunstwerken hoofdinfrastructuur bij een grote gemeente. (1998-1999)
Opdracht: reorganisatie en organisatieontwikkeling.
Activiteiten: - dagelijkse leiding - ontwikkeling organisatieplan - opstellen meerjarenplannen tunnels, waterwerken en bruggen – hiervoor conversie OBIN-programma naar Windows 95 – ontwikkeling en versterking deskundigheid op gebied van beheer en opdrachtgeverschap via opleidingsplan en opzetten kennisarchief - versterking van stedelijke beheer- en regiefunctie en adviesrol door ontwikkeling planning- en rapportagesystematiek, toetsing aan beheeruitgangspunten, overleg met ontwerpende en uitvoerende instanties, ontwikkeling communicatieplan, bruggenregister, factsheets, digitale kaart – motiveren medewerkers door open communicatie, teamvorming, consensus en perspectief m.b.t. doelstellingen - ontwikkeling van eenduidigheid in informatisering, procedures en gebruik van formulieren formats via opzet kwaliteitshandboek.

· Directeur interne zaken van een bouwbedrijf voor projectontwikkeling. (1999-2000)
Opdracht: In lijn brengen ontwikkelcapaciteit met uitvoeringscapaciteit.
Activiteiten: - dagelijkse leiding – formulering beleidsvisie m.b.t. acquisitie, projectontwikkeling en productie i.r.t. de marktmogelijkheden – afronden overleg met MT-leden over arbeidsvoorwaarden, directiestatuut, taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden – opstellen scholingsplan MT-leden – meerjarig acquisitieplan – bepaling efficiency taakstelling m.b.t een beter AK-resultaat – aansturing kwaliteitsontwikkeling – aanpassing organisatie voor vermindering werkdruk – invullen vacatures – verbetering besluitvorming – opstellen profielschets nieuwe directeur.

· Realisatie Manager van een groot rivierverruimingsproject (2000-2001)
Activiteiten:- uitvoerings-, voortgangs- en financiele bewaking van een rivierverruimingsproefproject – evaluatie van dit proefproject en het doen van verbeter voorstellen t.b.v. de volgende projecten - overleg met de directie en bevoegde gezagen – onderhandelingen met een ontgronder/exploitant voor budgetneutrale realisatie van een tweetal hoogwatergeulen - maken van een nota voor het te voeren marktbenaderingbeleid t.b.v. de te realiseren rivierverruimingen, (aanpassingen op) sluizen, stuwen, bruggen en aanleg van kades.

. Projectmanager van een stadsontwikkelingsproject van een middelgrote gemeente (2002)
Activiteiten:- maken plan van aanpak voor realisatie masterplan en samenwerkingsovereenkomst met marktpartijen - plan, planning en budgetbewaking - voorzitten ontwikkeloverleg - overleg met marktpartijen, betrokken wethouders - voorstellen voor politieke besluitvorming t.a.v. planontwikkeling, exploitatie en planning - ontwikkelen alternatieven programma en uitgangspunten voor taakstellend positief saldo grondexploitatie.

• Hoofd Maatwerk (projectbureau en engineering) bij een dakelementenproductiefabriek tevens projectmanager transformatie productie prefab-kappen. (2006)
Opdracht: maken en uitvoeren van een plan van aanpak t.b.v. het weer winstgevend maken van de prefab-kappen productie.
Activiteiten: : - dagelijkse leiding maatwerkafdeling – invoering projectmatige aanpak van aanvraag tot uitlevering - voorzitten stuurgroep en taakgroepen transformatie - invoeren vaste procedures voor projectbeheersing , coördinatie commerciële activiteiten– invoeren spilfunctie projectbureau en vaste projectleiders – instructie projectbureaumedewerkers - omscholing tekenaars naar nieuwe aanpak - aanvraagselectie op capaciteit en nieuwe technische mogelijkheden – standaardisatie constructiedetails – starten automatiseringstrajecten t.b.v. administratie, offerten, opdrachten, pijplijnplanning (sap) en engineering – afbouw en ombouw productiewijze

1983-1985
Partner bij een ingenieursbureau voor advies en projectmanagement.
Voornaamste activiteiten: beleidsontwikkeling als lid van het partnerteam, acquisitie-activiteiten, planning- en budgetbewaking, opdrachten uitgevoerd als projectmanager bij de voorbereiding en uitvoering van bouw- en onderhoudsprojecten.


1974 –1982
· Bedrijfsleider van een heibedrijf.
Voornaamste activiteiten: acquisitie, offreren, contracteren, productieplanning, productiebegeleiding, funderingsadviezen, troubleshooting
· Directeur van een aannemingsbedrijf. (o.a viaducten, rioolwaterzuiveringsinstallaties)
Voornaamste activiteiten: algemene leiding, acquisitie, aanbestedingen,
productieplanning, investeringen, personeelsbeleid, projectleider realisering
rioolwaterzuiveringsinstallatie.
· Directeur van een bouwelementen productiebedrijf
(betonelementen productie, betonmortelcentrales en bouwmaterialenhandel)
Voornaamste activiteiten: algemene leiding, acquisitie, public relations,
productieplanning, investeringen, reorganisatie






Opleiding interimmanager

Opleiding: HBS-B
Civiel Ingenieur, TU Delft
Bedrijfseconomie HEAO-niveau ISW


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Zeer ervaren interim-manager die zowel bij het leidinggeven aan projecten als in eindverantwoordelijke lijnposities bewezen heeft zijn vak te verstaan. Heeft het vermogen mensen in te schakelen en te motiveren bij veranderingsprocessen. Communiceert gemakkelijk op alle niveaus.

Talenkennis interimmanager

Nederlands, Engels en Duits: mondeling en schriftelijk goed
Frans: Matig

Overig

Van 1982 tot 1989
Vice-voorzitter van een verzorgingscentrum.
Actief in het plaatselijk kerkenwerk. Vele jaren lid en voorzitter van de kerkenraad.
Voorzitter van de commissie van beheer van financiën en gebouwen.
Voorzitter en lid van een schoolbestuur voor basisonderwijs.
Hobby’s
Muziek: Actieve beoefening piano en kerkorgel
Sport: Zeilen


 beschikbaar?

Interim managers zoeken: