Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Adviseur verandermanagement

Adviseur verandermanagement

Werkervaring interimmanager

ERVARING
Periode Januari 2002 – februari 2002
Opdrachtgever Basisopleidingscentrum
Functie Cursusleider/docent

Werkzaamheden:
Als cursusleider verantwoordelijk voor de volledige opzet, inrichting en uitvoering van een tweetal cursusdagen, gericht op projectmatig werken en plannen van werkzaamheden. Deze twee cursusdagen zijn onderdeel van een programma van drie maanden. Tot de doelgroep van de cursus behoren mensen die op projectmatige basis bij klantorganisaties werkzaamheden gaan verrichten.

Materie/Achtergrond:Opdrachtgever voor dit project is een opleidingscentrum die met behulp van externe docenten het volledige drie maanden durende programma heeft opgezet en gecoördineerd.


ERVARING
Periode Augustus 2001 - januari 2002
Opdrachtgever Rabobank
Functie Coördinator
Werkzaamheden: Als medewerker van het ketentest-projectteam verantwoordelijk voor de functionele aspecten van de ketentest welke ten behoeve van de Euro-conversie is georganiseerd. Deze ketentest omvat de gehele keten met betrekking tot de invoer (Telebankieren, Kasbetalingen etc.), verwerking en uitvoer (rekeningafschriften en financiële administratie) van betaaltransacties. In deze rol o.a. verantwoordelijk voor het opstellen van de logische testgevallen en het vertalen hiervan in fysieke testgevallen. Een deel van de testgevallen zijn door de diverse organisatie-onderdelen zelf opgesteld en een deel zijn door het projectteam opgesteld. Op basis van alle (fysieke) testgevallen outputvoorspellingen gemaakt, o.a. ten behoeve van het financiële administratie systeem. De keten bestaat uit 35 applicaties en de test werd gerealiseerd door ruim 50 medewerkers (18 afdelingen). De testgevallen voor deze ketentest zijn door zeven gebruikers-partijen samengesteld.
Werkzaamheden Tijdens de uitvoering van de ketentest als centraal coördinator verantwoordelijk voor het correct en tijdig invoeren van de diverse testgevallen binnen de diverse organisatie-onderdelen. Diverse controles in de keten zelfstandig uitgevoerd en de financiële administratie ondersteund bij de uitvoercontroles.


ERVARING:
Periode Februari 2000 - juli 2001
Opdrachtgever Postbank NV
Functie Coördinator

Werkzaamheden:
Het eerste jaar: Coördinatie en advisering van testtrajecten in opdracht van het projectmanagement van de afdeling Effecten. In deze rol verantwoordelijk voor de opzet, inrichting en begeleiding van een testproces in een pilotproject waarbij de WAP technologie werd toegepast. Met name de afstemming met zowel interne als externe partijen en de grote commerciële waarde van dit pilotproject maakten deze opdracht enorm interessant. Na afloop van dit project ingezet op gelijksoortige trajecten, alle gericht op de effectentak van deze bank. Het laatste halfjaar: coördinatie van een integrale euro conversie test, in opdracht van de afdeling Sparen. Hierbij vanuit de business betrokken bij de opzet en inrichting van deze test, waarbij het doel met name was om de mensen in de organisatie er van te overtuigen dat de bank, en dan met name de Sparen tak, klaar was voor een vlekkeloze invoering van de euro.


ERVARING:
Periode November 1999 tot en met januari 2000
Opdrachtgever KPN Telecom
Functie Adviseur proces- en verandermanagement

Werkzaamheden:
Betrokken bij de oprichting van een nieuw callcenterbedrijf binnen deze organisatie. Dit nieuwe organisatie onderdeel nam de callcenter aktiviteiten over van de bestaande bedrijfseenheden. De opdracht was om vast te stellen dat de gewijzigde en nieuw ontwikkelde bedrijfsprocessen volgens verwachting functioneerden. Het ging hier met name om niet-geautomatiseerde bedrijfsprocessen. Onderdeel van de werkzaamheden was het reviewen van bedrijfsprocessen die door een extern organisatieadvies-bureau waren opgesteld. Daarnaast medewerking verlenen aan de opzet en inrichting van het factureringsproces dat voor het callcenterbedrijf moest worden ontwikkeld.


ERVARING:
Periode juli 1999 - november 1999
Opdrachtgever Dutchtone NV
Functie Consultant

Werkzaamheden:
Medewerker binnen het User Acceptance Team bij deze nieuw-komer op de Nederlandse Telecommarkt. Op de Afdeling Information Services diende alle nieuwbouw en onderhoud van software vóór ingebruikname door dit team op functionaliteit te worden getest. In dit team verantwoordelijk voor een potentieel klantenmanagementsysteem dat de verkoopafdeling wilde gaan gebruiken ter ondersteuning van het business support team. Vervullen van de rol van intermediair tussen de gebruikers en de ontwikkelaars, waarbij vanuit de business kant gewerkt diende te worden aan een verbetering van de vertaling van de wensen van gebruikers in de richting van de bouwers.


ERVARING:
Periode mei 1998 - juni 1999
Opdrachtgever Hooge Huys Verzekeringen
Functie Consultant

Werkzaamheden:
Uitvoeren van een aantal testtrajecten in opdracht van het bedrijfsbureau Financiën. Meegewerkt in een Millennium project, waarbij werd getest of de aan-leverende systemen zich op kritieke data niet anders zouden gedragen dan normaal. De werkzaamheden bestonden voornamelijk uit het afnemen van interviews bij gebruikers, het opstellen van logische en fysieke testgevallen en het daadwerkelijk uitvoeren en documenteren van de test. Een rol gespeeld bij de opzet en inrichting van een systeem waarmee een millennium tijdreis kon worden gesimuleerd. Als gevolg van de testuitvoering ontstond een grote hoeveelheid documentatie. Om deze informatie te ontsluiten een leeswijzer te worden ontwikkeld. Naast dit grote project gewerkt in enkele kleine onderhoudsprojecten, waaronder de uitbreiding van het debiteurensysteem van deze verzekerings-maatschappij.


ERVARING:
Periode tot 1998:
In de laatste fase van zijn studie een jaar lang stage gelopen bij een exportbedrijf in bloemen en planten. Werkzaamheden bestonden hier uit afnemen van interviews, in kaart brengen van organisatieprocessen en opstellen van kwaliteitshandboek. Aktiviteiten waren gericht op behalen van ISO9002-certificaat.Werkzaam geweest op de financiële afdeling bij een beroepsopleiding instituut. Verantwoordelijk voor de boekhoudkundige administratie van de school. Interesse in het privatiseringstraject dat deze school was ingeslagen, vormde basis voor doctoraalscriptie.



Opleiding interimmanager

Algemeen:
Bedrijfseconomie, afstudeerrichting Organisatiediagnose:
daarbij kennis opgedaan van:
Organisatieanalyse, Procesanalyse en ontwerp, Kwaliteitszorg, Kwaliteits-systemen, Veranderingsprocessen, Business Process Redesign (BPR), Begeleiding ISO certificering, Total Quality Management (TQM)
Organisatiekunde

Basiskennis Administratieve Organisatie (AO), Basiskennis Implementatie, Procesanalyse (procesmodel- en functiestructuur), Proces- en functie-beschrijving.
Kwaliteitszorg/Testen Kwaliteitszorg in projecten en kwaliteitsmanagement, Test Management Approach (TMap), Black box en White box testtechnieken

ICT:
Basiskennis Informatica (hardware, fasering van systeemontwikkeling, informatieverwerking, databanken en bestanden), Gegevensmodellering (gegevens analyse en normalisatie), Inleiding SQL, Inleiding Systeem-ontwikkeling

Overige:
Doelgerichte gespreksvoering, Interviewtechnieken, Vergadertechnieken, Presentatietechnieken, Projectmatig werken; Plannen, Basisprincipes Functiepuntanalyse, Testtechnieken, Branchekennis op het gebied van verzekeringen en bancaire diensten.



Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Procesbegeleiding en procesverbetering; analyse, ontwerp en beschrijving bedrijfsprocessen; kwaliteitsverbetering in projecten; coördinatie; invulling intermediairsrol tussen ontwikkelaars, gebruikers en andere (externe) partijen; gestructureerd testen; opstellen testplannen; ontsluiten en inzichtelijk maken van informatie; inrichten en voeren van bevindingenadmistratie; rapporteren; het ontwikkelen en het geven van trainingen.


Talenkennis interimmanager

Nederlands, Engels, Duits

Overig

Aan de inzet en aanpak van Léonhard ligt een gedegen theoretische kennis op het gebied van organisatiekunde, administratieve organisatie en financiën uit zijn vooropleiding ten grondslag. Daarnaast heeft hij grote interesse in met name het raakvlak van organisatie en automatisering. Bij de start van zijn carriére heeft hij als consultant kennis opgedaan op het gebied van gestructureerd testen. Hij heeft hierdoor dan ook een helder oog voor de gevolgen van veranderingen aan (geautomatiseerde) bedrijfsprocessen binnen organisaties. Tevens heeft hij in de rol van zowel consultant (bij de start) als coördinator (in vervolgopdrachten) ruime ervaring opgedaan in projectmatig werken. Hierdoor is hij in staat om de coördinerende rol tussen uitvoerende afdelingen en deskundigen op een succesvolle wijze in te vullen en op deze wijze ook actief bij te dragen aan de vergroting van het draagvlak voor veranderingen. In de rol van adviseur proces- en verandermanagement is, vanuit dezelfde drijfveer, zijn doel het meewerken aan het beter laten functioneren van organisaties. In eerste instantie in een begeleidende en ondersteunende rol, op termijn in een meer bepalende rol. Met zijn vaardigheden is Léonhard uitermate geschikt om zowel een coördinerende als uitvoerende rol te vervullen in het implementeren van organisatieveranderingen (AO trajecten, coördinatie/invulling/uitvoering van een procescyclustest, pakketimplementatie).

 beschikbaar?

Interim managers zoeken: