Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Directeur; Manager, senior adviseur

Directeur; Manager, senior adviseur

Werkervaring interimmanager

2001-heden Zelfstandig organisatieadviseur en interim-manager
Opdrachten uitgevoerd bij grote en middelgrote profit en non-profit organisaties, in Nederland, België en Duitsland: Projecten HRM
- Ontwikkelen HRM strategie en HRM organisatieontwikkelingsplan
- Inrichten HRM functies en verbeteren personeelsadministratie
- ontwikkelen en implementeren van HRM instrumenten: ontwikkelingsgericht personeelsbeleid; talent management; competentiemanagement (inclusief ontwikkelen van profielen); Management Development; methodiek voor ontwikkelen van organisatierollen; loopbaanmanagement
Organisatieverandering:
- begeleiding organisatiestrategie en organisatieveranderingstrajecten;
- ontwikkelen en implementeren van herinrichting organisatieonderdelen
Resultaatgericht sturen van organisaties:
- ontwikkelen van Business Balanced Scorecards;
- invoeren van performance management methodiek;
- trainingen en workshops voor managers: sturen op resultaten
Onderzoek- en adviesopdrachten m.b.t. organisatie effectiviteit:
- samenwerkingsproblematiek afdelingen; - effectiviteit personeelsinzet; -personeelstevredenheidsonderzoek; - werklastmetingen; - analyses van werkprocessen en functioneren van teams; - marktonderzoek naar meerwaarde samenwerking bedrijfsunits; - mogelijkheden voor invoeren High-Performance Work System
Interim-management
- waarnemen directeur HRM bij HBO instelling
- projectmanager invoeren performance & competentiemanagement
- interim-manager HRM afdeling: leidinggeven aan team personeelsadviseurs en het bedrijfsbureau
- interim-manager verpleegafdeling ziekenhuis
Diversen
- Lid bezwarencommissie invoeren nieuw functiehuis bij HBO instelling. Vertegenwoordiger van het College van Bestuur.

1998- 2001 KPMG Management Consulting
Senior consultant Human Resource Management. Advisering en ondersteuning op directie niveau ten aanzien van alle aspecten van Human Resource Management: organisatieanalyse en organisatieontwerp, inrichten en verbeteren van de personeelsfunctie en bedrijfsafdelingen, ontwikkelen balanced scorecards op directieniveau, planning & control van personeelsmanagement, ontwikkelen en invoeren performance & competence management methodieken, ontwikkelen en inrichten van mobiliteitsbeleid en mobiliteitscentra, personeelsontwikkeling, organisatie-inrichting, employee surveys. Projecten uitgevoerd bij o.a.:Holland Rail Consult; Akzo Nobel; FNV Bondgenoten; Gemeente Almere; Yamanouchy Pharmacy; PGGM; De Goudse; Ichthus Hogeschool; Verzekeringsmij.; Bouwfonds Hypotheken.

1988 -1998 Digital Equipment Corporation
1988- 1994 Nijmegen (ESDC, European Services en Distribution Centre): het ESDC in Nijmegen was verantwoordelijk voor de Europese productplanning, logistiek en distributie van computer(spare)parts en peripherals en omvatte het Europese repair centre. Functies: als organization & methods specialist verantwoordelijk voor knelpunten analyse in organisatieprocessen en bedrijfssystemen en doen van verbeteringsvoorstellen aan de directie. Kwaliteitsmanager en Projectmanager ISO 9000 Certificatie.
Operations manager Unit Mass Storage Repair Operations: specialistische computer reparatie afdeling, 52 medewerkers (direct reports). Verantwoordelijk voor het algemeen leidinggeven, productieplanning, personeelsplanning en personeelsbeoordeling, invoeren van high performance work system (zelfsturende teams).
Manager afdeling Customer and Quality Services, lid directie team. Ontwikkelen en inrichten van deze (nieuwe) bedrijfsfunctie. Verantwoordelijk voor quality management, customer services, customer liaisons en customer order desk. Tevens projectmanager “Direct Shipment European Logistics”.
1994- 1996 Genève: Europees Projectmanager Total Quality Management: ontwikkelen en uitvoeren van Europese Quality Awareness trainingen. Lid van het Europese Quality and Research Management Team: ontwerpen en implementeren van een nieuw business model en kwaliteitssysteem voor een van de “value propositions” in de European Services Organization. Uitwerken van de businessprocessen en de organisatieontwikkelingsstrategie. Faciliteren en coachen van het Management Team in Genève.
1996- 1998 Utrecht: Country Manager Development & Learning Nederland: ontwikkelen en aansturen van Organisatieontwikkeling en Management Development in de Nederlandse Organisatie. Lid Europese D&L team.Inrichten van het “Employability Center”. Ontwikkelen assessment center.Ontwikkelen en implementeren Performance & Competence management en het invoeren van een nieuw personeelsbeoordelingssysteem in de Nederlandse organisatie.

1982-1988 Rijksuniversiteit Groningen Faculteit Bedrijfskunde.
1982 - 1984 Trainer sociale vaardigheden en procesbegeleiding Ontwikkeling en samenstelling studiemateriaal en syllabus, colleges geven en begeleiding studenten. Docent Kwaliteitskunde en kwaliteit van de arbeid.
1984-1987 Onderzoeksmedewerker en coauteur bij onderzoek in opdracht van Ministerie van Sociale Zaken naar de relatie tussen kwaliteitskringen en de kwaliteit van de arbeid bij 7 grote Nederlandse bedrijven. Publicatie september 1987 : “Kwaliteitskringen, kwaliteit van de arbeid en productiestructuur”. ISBN 903697049.
Diverse opdrachten training en advisering:
PTT opleidingscentrum, Ziekenhuis, Politieschool, Kruisorganisatie, Bureau voor Bedrijfsmaatschappelijk Werk.

1978-1981 Sociaal Cultureel Werk
Vereniging “Ons Dorpshuis” te Eelde- Paterswolde.Buurtopbouwwerker en teamcoördinator. Verantwoordelijk voor buurt-opbouwwerkprojecten, jeugdwerk en volwassenen educatie. Daarnaast algemeen coördinator, verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding, personeelsmanagement, externe contacten en financiële zaken.

Diversen
1986-1988 KDI (Kwaliteitsdienst voor de Industrie): Mede -auteur Kluwer reeks: “Kwaliteitskunde”. Deel 1 en 4.
1990 Lezing seminar “Teamwork” voor het Institute of International Research Amsterdam: “High Performance Work systems in Repair Department of Digital Nijmegen”. Thema : ervaringen met het invoeren en functioneren van zelfsturende teams in een productie omgeving.
1992 lid van BOSNO 27. (BOSNO = Bedrijfsopleiding van Samenwerkende Nederlandse Ondernemingen). Onderwerp : “How to become a Flexible Enterprise”.
1993 Lezing over ISO 9000 proces bij Digital Nijmegen op uitnodiging van de AFSM conference (American Federation of Services Management) in Maastricht.
1996 Lezingen Digital Management Seminars.Thema : “People Management, the new management challenge”.


1997- heden
Docent en trainer Opleiding ontwikkeld voor een curriculum strategisch personeelsbeleid t.b.v. een opleidingsinstituutSeminar MBA- update t.b.v. alumni van BSN Nederland, onderwerp HRM trends en ontwikkelingen Leiden van diverse managementconferenties en doceren van de cursus “principes van planning & control van personeelsmanagement” voor personeelsmanagers en directeuren (in Nederland en België)Doceren van het programmaonderdeel Strategische Personeelsplanning voor middelmanagers bij De Baak, opleidingscentrum van VNO/NCWGeven van trainingen in de methodiek van de Balanced Scorecards in relatie tot het planning & control systemen en personeelsbeoordelingssystemen. Workshops en cursussen Strategisch Personeelsmanagement en Personeels planningTrainer competentiemanagement en personeelsmobiliteit, voeren van POP gesprekken, beoordelings- en functioneringsgesprekkenKerndocent Instituut voor Bedrijfskundeopleidingen IBO Zeist, Executive MBADocent HRM module Executive MBA bij BSN NederlandVerzorgen leergang voor bedrijfsleiders : “resultaatgericht werken met personeel” in het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis te Amsterdam

Opleiding interimmanager

1978: diploma sociale academie ASCA Groningen
1981: propedeuse Sociologie, Rijksuniversiteit Groningen
1988: Doctoraal Bedrijfskunde, Rijksuniversiteit Groningen.
Specialisme: production & operations management en kwaliteitsmanagement; people management: relatie technische systeem en sociale systeem.
199 BOSNO 27. (BOSNO = Bedrijfsopleiding van Samenwerkende Nederlandse Ondernemingen). Onderwerp : “How to become a Flexible Enterprise”.


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Analytisch, Visie, conceptueel, strategisch denken, creatief, pragmatisch, enthousiasmerend, planning & organiseren, resultaatgericht en kwaliteitsgericht, onafhankelijkheid, samenwerken, integriteit, organisatie sensibiliteit, presentatievaardigheden, “report building”, collegiaal. People manager, project manager, algemeen manager.Kenmerken als leidinggevende en collega: communicatie, bouwer van verbinding en relaties, faciliterend, delegeren en vertrouwen, motiverend, enthousiasmerend, stimuleren van persoonlijke ontwikkeling.

Talenkennis interimmanager

Nederlands: moedertaal
Engels: vloeiend spreken en schrijven
Duits: vloeiend spreken, redelijk schrijven
Frans: basis spreken en schrijven

Overig

1986-1988 KDI (Kwaliteitsdienst voor de Industrie): Mede -auteur Kluwer reeks: “Kwaliteitskunde”. Deel 1 en 4.
1990 Lezing seminar “Teamwork” voor het Institute of International Research Amsterdam: “High Performance Work systems in Repair Department of Digital Nijmegen”. Thema : ervaringen met het invoeren en functioneren van zelfsturende teams in een productie omgeving.
1993 Lezing over ISO 9000 proces bij Digital Nijmegen op uitnodiging van de AFSM conference (American Federation of Services Management) in Maastricht.
1996 Lezingen Digital Management Seminars.Thema : “People Management, the new management challenge”.


 beschikbaar?

Interim managers zoeken: