Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Marketing Manager

Marketing Manager

Werkervaring interimmanager

Interim- en consultancy werkervaring

• Business consultant bij De Koninklijke Boekenbond (KBb).
(september 2014 – november 2014) 1 dag per week adviseerde ik de directeur van de KBb bij de verkoop van de traingsafdeling van het adviesbureau van de KBb aan een externe partij.
• Interim manager bij De Koninklijke Boekenbond (KBb) (december 2013 – september 2014) Interim manager bij het adviesbureau van de KBb. Doel was omturning van het organisatiemodel naar een commerciële focus en werkwijze. Daarbij heb ik me gericht op het gehele bedrijf, van personeel tot productassortiment en de juridische aspecten. Ik heb de bedrijfsactiviteiten het adviesbureau een nieuwe impuls gegeven door bijvoorbeeld een CRM-systeem voor de boekhandel te ontwikkelen en implementeren, de productrange succesvol uit te breiden en in de markt te positioneren. Daarnaast heb ik de juiste medewerkers aangenomen die bij de nieuwe marktstrategie passen. Tot eind augustus 2014 is het marktaandeel van Boek & Bedrijf van ruim 10% verworven.
• Marketing adviseur bij Hypotrust (2013 - 2014) Nieuwe commerciele strategie ontwikkelen.
• Externe propositie ontwikkelaar bij ACE Group (2013 - heden) Nieuwe productgroep ontwikkeld. Door de veranderende wetgeving voor de zorg van niet zelfredzame ouderen zijn er gaten ontstaan in het financieringsmodel van deze zorg voor de consument. Omdat dit kansen biedt voor verzekeraars heb ik op eigen initiatief een nieuwe product range ontwikkeld en deze samen met ACE in de markt gezet.
• Interim manager bij Meeùs Groep (2012 - 2013) Interim manager. Ontwikkelen en implementeren van een klantactivatiestrategie door cross en upsell.
• Adviseur bij Comficare (Van Dorp Zorg en Welzijn) (2012 - heden) Consultant voor de start up van Comficare. Ik heb het Comficare concept mee ontwikkeld en de commerciële strategie van het bedrijf ontwikkeld. Het is een internationaal zorgconcept dat zorgbehoevende ouderen in staat zijn langer zelfstandig te kunnen blijven wonen.
• Marketing consultant bij Mercedes-Benz Nederland (2010 - heden)
Ik heb de duurzaamheidsstrategie voor auto en financial services in de BeNeLux ontwikkelt en uitgevoerd.
• Marketing consultant bij Nationale Nederlanden (2012-2013) Strategie en productontwikkeling voor de 50 plus markt.
• SOS Kinderdorpen (2011) Ontwikkelen en implementeren van BtoC strategie.
• Management consultant bij Roland Nederland (2008 - 2009) Managementconsultant. Start up van de Nederlandse dochter onderneming van ROLAND Rechtsschutz uitgaande van een door mij ontwikkelde propoitie. Van bedrijfsplan tot implementatie.
• Marketing consultant bij Univé (2007 - 2012) Strategieadvies voor werknemersverzekeringen.
• Management consultant bij SCOR (2008 - 2012) ontwikkelen zorgproposities (Long Term Care) voor de Nederlandse markt.
• Marketing consultant bij Cardif (2011) Strategieadvies en begeleiding van implementatie van nieuwe werknemersverzekeringenconcepten.
• Marketing consultant bij CZ (2007 - 2008) ontwikkelen Zorg/arbeidsongeschiktheid propositie voor de MKB-markt.
• Management consultant bij Univé (2007 - 2008) adviseur raad van bestuur over de zorgstrategie.
• Projectleider van Kluwer e-studies (2006 - 2011) ontwikkelen en implenteren van de e-studies. In 2011 had Kluwer een marktaandeel van 35% van de WFT studiemarkt.
• Interim marketing manager bij Generali (2006 - 2007) reorganiseren van de afdeling marketingcommunicatie.
• Interim manager bij AGIS (2005 en 2009 - 2010) ontwikkelen van nieuwe zorgpropositie. Verantwoordelijk voor positionering en strategie.
• Marketing consultant bij ELQ Hypotheken (Lehman 2004 - 2008) Start up met focus op het ontwikkelen proposities en het implementeren van de commerciele strategie.
• Interim manager bij ING Bank (1999) het ontwikkelen van een nieuwe creditcard, rapporterend aan de directeur ING Cards.
• Interim manager bij ANOVA-ZAO Groep (1998) opzetten van cross/upsell afdeling, leidinggevend aan 5 medewerkers. Verantwoordelijk voor productconcept en implementatie,
• Interim manager bij Nationale Nederlanden (1997) als productmanager leven ontwikkelen en introduceren van direct marketing en een nieuw product, rapporterend aan de marketingmanager leven.
• Management consultant bij UNUM (Fundum 1997 - 2005) Managementconsultant en interm manager. Opstarten van ee nieuwe onderneming van het bedrijfsplan tot en met implementatie. In 2005 is Fundum aan ASR verkocht. Ook hier weer uitgaande van een unieke productpropositie.
• Interim manager bij Prudential Leven (1996) productmanager pensioen.
• Interim manager bij Hooge Huys Verzekeringen (1995) opzetten afdeling zorg/AO als productmanager zorg.

Opleiding interimmanager

NMI-Mediation – 2011 opleiding tot mediator
American Institute for CPCU – Associate in Risk Management (1989 – 1990)
Boston University – Master in Management Science (1986 – 1988)
Fontys Hogeschool Eindhoven – HTS Bedrijfskunde (1982 – 1986)

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Visionair en creatief business developer
Ik ben een ondernemend en innovatief accountable marketingstrateeg met specialisatie in de financiële dienstverlening, automotive en retail. Mijn werkhouding is no-nonsens en gericht op resultaat – en mijn kennis, ervaring en affiniteit liggen vooral op het gebied van project-, marketing-, verandermanagement en product/propositieontwikkeling. Of het nu gaat om strategie, propositieontwikkeling of marketing (online en offline) - ik heb er jarenlange ervaring in. En minstens zo belangrijk, mijn passie is het ‘signaleren van trends en klantbehoeften om deze te vertalen naar rendabele business cases’.

Focus, kennis en affiniteit
In mijn 25 jaar lange marketingmanagementcarrière is een rode draad te herkennen: het vanuit klantbehoefte en propositie succesvol op- en uitbouwen van organisaties. Succes wordt daarbij vooral behaald door mijn kwaliteit om vroegtijdig klantbehoeften te signaleren en mensen binnen de organisatie te motiveren en enthousiasmeren om deze klantbehoeften invulling te geven. Dat begon in de jaren ’80 al bij Sedgwick, waar ik de direct marketing afdeling voor Nederland en Duitsland heb opgezet en succesvol heb uitgebouwd. Daarna volgde TDM, mijn eigen marketingadviesbureau dat uitgroeide tot autoriteit in de financiële markt met klanten als Generali, Achmea, ING, Nationale Nederlanden, Univé en Menzis. Sinds 2010 zet ik mijn talenten in om bedrijven op interim basis te leiden en te ondersteunen in het uitbouwen van hun marktaandeel of in het aanpassen aan de huidige marktsituatie.

• Mijn belangrijkste specialismen: Opstarten van marktproposities, bedrijven een nieuwe richting geven, interim management, management consulting, commercieel management met specialisatie in de financiële dienstverlening.
• Mijn belangrijkste eigenschappen: Leider met goede conceptuele en strategische visie, innovatief, sterke drive, analytisch, teamspeler, energiek, flexibel, slagvaardig en commercieel. Resultaten geven me energie.
• Mijn grootste prestaties: Starten en uitbouwen van de Nederlandse vestiging van buitenlandse financiële instellingen, zoals Roland, ELQ Hypotheken en Fundum. Daarnaast heb ik op eigen initiatief verschillende verzekeringsproposities ontwikkeld en voor verschillende maatschappijen geïmplementeerd.

Talenkennis interimmanager

• Nederland moedertaal
• Engels vloeiend spreken ene schrijven
• Duits spreken op business niveau
• Frans basis


Overig

Overige werkervaring en nevenfuncties
2013 - heden
Lid van expertgroep Handelsplatformen van Shopping2020.
Internet heeft het commerciële speelveld voor B2C verkopende partijen sterk veranderd. Nieuwe samenwerkingsverbanden ontstaan. Retailers en producenten zijn continu op zoek naar het vergroten van hun bereik. Naast hun eigen webshops werken zij samen met (internationale) handelsplatformen, shop-in-shops en “verkopende” vergelijkingssites. Dit opent nieuwe en internationale markten en betekent meer samenwerking en integratie van ICT. De expertgroep Handelsplatformen onderzoekt de (commerciële) mogelijkheden van de verschillende (oude en nieuwe) handelsplatformen.

2010 - heden
Eigenaar van het management en interim-management adviesbureau met een specialisatie in de dienstverlening, automotive, retail en zorg.

1999 - heden
Erelid The Financial Services Forum London The Financial Services Forum is een Britse kennisorganisatie voor senior executives in het bank en verzekeringswezen..

2005 - 2006
Bestuurslid van de Stichting Spirit voor Confessioneel onderwijs. Ik heb leiding gegeven aan de succesvolle fusie van een aantal basisscholen in Diemen en het Gooi.

1994 - 2010
Oprichter en eigenaar van het marketingadviesbureau TDM gespecialiseerd in de zorg, financiële dienstverlening en vastgoed.

1993 - 1999
Gastdocent bedrijfskunde aan de Hogeschool van Amsterdam (HVA) in het
kader van VNO-NCW miniondernemingen.

1992 - 1995
Bestuurslid van Jong Management NCW. Ben 2 jaar reintergratiecoach van arbeidsongeschikten geweest.

1993 - 1994
Oprichter Nederlandse vestiging van het Britse City Financial Marketing.


1987 - 1993
Aan het begin van mijn carrière heb ik gewerkt voor onder meer ESIS International Inc. (in Philadelphia), CIGNA Insurance Company of Europe (in Brussel) en de Sedgwick Consulting Group.


Publicaties en onderzoeken op eigen initiatief

• Onderzoek: onderzoek naar de samenwerking tussen sales en marketing. In samenwerking met het Instituut voor Sales en Account Management (ISAM) van de Erasmus Universiteit. Dit is een vervolg op het onderzoek dat ik in 2007 heb uitgevoerd.
• Onderzoek: Het Nationale Zorgonderzoek onder 64.000 Nederlanders (2013)
• Onderzoek: Grootschalig onderzoek onder 40.000 huizenbezitters naar de hypotheekmarkt in Nederland (januari - juli 2012)
• Onderzoek en masterclass: Vergelijkingssites…kans of bedreiging (2011)
• Onderzoek: zorg voor later (2008)
• Onderzoek en publicatie: Merken in de financiële dienstverlening (2004 en 2008)
• Onderzoek en publicatie: Bestaat er een oorlog tussen marketing en verkoop? (2007)
• Onderzoek en publicatie: CAO’S in en buiten de polder (2002)
• Onderzoek en publicatie: Etnomarketing voor financiële dienstverleners (2001)
• Onderzoek en publicatie:Verzekeringen over de toonbank (2000)
• Onderzoek: pensioenbehoeften (1998)
• Onderzoek en publicatie: Critical illness verzekeringen (1997)



 beschikbaar?

Interim managers zoeken: