Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

financieel directeur

financieel directeur

Werkervaring interimmanager

Werkervaring
Apr 2011-heden

In maart 2011 heb ik ontslag genomen bij de Emco-groep om mij te herbezinnen op mijn toekomst en carrière. Stilzitten is niet een competientie die ik me eigen heb gemaakt en daarom ben ik mijn eigen motorzaak begonnen (de Motorage te Emmen) en in mijn vrije tijd (want die heb ik veel met een kleine motorzaak) ben ik trainingen gaan geven, ben ik mensen gaan coachen en heb ik diverse bedrijven geadviseerd. Daarnaast ben ik een motorzaak begonnen (de Motorage) zodat ik van mijn hobby mijn werk heb gemaakt.
Motorzaak: een uit de hand gelopen hobby die sinds september 2012 pofessioneel geworden is. Inmiddels draait de zaak en draag ik de werkzaamheden over aan mijn dochter en schoonzoon.
Trainingen: ik geef als freelancer MBO- HBO en post-HBO-trainingen bij het NCOI op het gebied van financiën, organisatie, leidinggeven en ICT.
Coaching: ik coach een aantal mensen met diverse problematieken, maar altijd werk-gerelateerd. Vaak help ik mensen die om welke reden dan ook uit het arbeidsproces dreigen te vallen of gevallen zijn.
Adviseur: ik heb een aantal bedrijven geadviseerd op het gebied van automatisering, organisatie van de logistiek, opzetten van de financiële administratie en leidinggeven. Hier heb ik ook uitvoerende taken op mij genomen.

Mei 2007 – mrt 2011 Hoofd Financiële en Economische Zaken bij de Emco-groep te Emmen. De Emco-groep is een Sociale Werkvoorzieningschap met 1800 medewerkers, verdeeld over 16 zeer uiteenlopende bedrijfsonderdelen, verdeeld over diverse vestigingen en locaties. Mijn verantwoordelijkheid is de centrale financiële administratie van de gehele Emco-groep en een tweetal geliëerde stichtingen, ICT, Controlling, Salarisadministratie en Inkoop. In totaal geef ik direct en indirect leiding aan 35 personen.

Werkzaamheden
Zorgdragen voor een adequate financiële vastlegging en -verantwoording. Advisering aan en ondersteuning van de Algemeen Directeur omtrent alle aspecten die van invloed kunnen zijn op de bedrijfsvoering (zowel finaniciëel, als organisatorisch, als extern). Zitting in het Management Team.

Verantwoordelijkheden
De planning- en controlcyclus, het ontwikkelen en implementeren van het financiëel beleid, de jaarrekening, de begroting, de financiële management-rapportages, de Administratieve Organisatie en Interne Controle, alle financiële applicaties (o.a. BaaN en Exact), het debiteurenbeheer, werving- en selectie van medewerkers, voeren van functionerings-, beoordelings- en POP-gesprekken, het toetsen van de financiële vastlegging en verantwoording aan wet- en regelgeving en de financiële functies hierop snel en doeltreffend aanpassen.

Contacten
Extern met accountants, banken, verzekeringen, advocaten, klanten, etc en intern met directie, vestiginsmanagers, P&O en andere stafdiensten.

Resultaten
Professionele organisatie van de financiële administratie en controlling, van autonoom werkende afdelingen naar kritische dienstverleners, digitaal verwerken van inkoopfacturen (25.000 per jaar), sterk verbeterde financiële vastlegging en –verantwoording, managementrapportages, opleiden en ontwikkelen medewerkers (kennisverdieping en -verbreding), sturen op competenties, een zelfstandig werkend en probleemoplossend team.

2000 – april 2007 Divisiecontroller van de divisie Industrie van de Emco-groep. Dit betrof een nieuwe functie, ontstaan uit de decentralisatie van de organisatie.

Werkzaamheden
Invulling geven aan de controllingfunctie, opzetten systeem van managementrapportage, leiding geven aan de afdeling Controlling, invoering planning en controlcyclus, debiteurenbeheer voor de divisie, advisering directie.

Verantwoordelijkheden
lid van het divisie-managementteam, beoordelen van het bedrijfsresultaat, de maandelijkse management rapportage, de administratieve organisatie binnen de divisie, werving en selectie van medewerkers, voeren van functionerings-, beoordelings- en POP-gesprekken, budgettering, investerings-beoordeling.

Projecten
Verbetering informatievoorziening (projectdeelnemer), herimplementatie BaaN (projectleider), invoering/verbetering AO/IC (projectcoördinator), hoofd Centrale Magazijn en Inkoop (eenmansproject)

Resultaten
Van onderbuiksturing naar sturen op objectieve informatie, een werkend planning- en controlcyclus, kennisvergroting binnen de divisie Industrie, een goed werkend team van vakmensen, succesvolle herimplementatie van BaaN.

april 2004 – april 2005
In het verlengde van mijn functie van Divisiecontroller heb ik op verzoek van de directie leiding gegeven aan het Centrale Magazijn en de Centrale Inkoop. Het magazijn werkte autonoom binnen de Emco-groep en de aansluiting op de diverse productie-eenheden miste. De afdeling Inkoop opereerde niet professioneel met als gevolg dat slechts enkele bedrijfsonderdelen gebruik maakten van de Centrale Inkoop. Het was mijn taak het Centrale Magazijn te reorganiseren en te professionaliseren en om de Centrale Inkoop op de kaart te zetten.

Resultaten in het Centrale Magazijn
Goed overleg tussen bedrijfsbureaus en het centraal magazijn, samenwerken met productie-afdelingen, 30% minder fouten in goederenbeweging, verbetering bezetting van goederenopslag met 20%, grote bezuiniging door doelmatiger te werken, kleinere maar kwalitatief betere ploeg in Centraal Magazijn, zelfsturende teams in een roulerend schema, men werkt als een team en is bereid het werk van anderen over te nemen.

Resultaten op de Centrale Inkoop
Overleg met directie gestart wat geleid heeft tot een gedragen Centraal Inkoop-beleid, overleg opgestart met alle bedrijfsonderdelen, inventariseren van de inkoopbehoefte, professioneel overleg gestart binnen de afdeling zodat kennisoverdracht onvermijdelijk werd, inkopers inzetten naar kwaliteiten en niet individueel binden aan bedrijfsonderdelen, laten zien dat de Centrale Inkoop geld oplevert (structurele besparing van 100K per jaar), opleiden van inkopers en administratieve krachten, 13 van de 16 bedrijfsonderdelen maken nu gebruik van de Centrale Inkoop.

1999 Financieel Manager bij Draaijer & Partners bv te Groningen.

Verantwoordelijkheden
Structureren financiële administratie / administratieve organisatie, leiding geven aan de afdeling financiële administratie, de gehele financiële administratie (5 bedrijven), financiële projectbewaking, lid Management Team, financiële rapportage, beheer van verzekeringsportefeuille, onderhouden contacten met banken, accountant en anderen, optimaliseren van bestaande en implementeren van nieuwe AO/IC procedures.

1990 - 1998 Financiëel administratief medewerker en vanaf 1994 hoofd financiële administratie/plaatsvervangend Financial Controller van Cameron B.V. te Hoogezand.

Verantwoordelijkheden
Leiding geven aan de afdeling Accounting Department, administratieve organisatie toetsen op juistheid, volledigheid en correctheid, maandelijkse financiële rapportage, samenstellen jaarrekening, budgettering, implementatie SAP, initiëren, ontwikkelen en invoeren van boekhoudkundige en administratieve processen, adviseren omtrent automatiseringsvraagstukken, voeren van de projectadministratie, het mede invulling geven het kwaliteitsbeleid.

Opleiding interimmanager

HMO Hoger Management voor Maatschappelijk Ondernemen
Update ISO
ISO 9002
SPD
H.E.A.O. te Groningen, afstudeerrichting Bedrijfskundige Informatica
H.A.V.O. te Ter Apel
M.A.V.O. te Ter Apel

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Direct, openhartig, informeel, ongeduldig, stressbestendig, nuchter, empatisch, impulsief, assertief, doelgericht, teambuilder, coach, innovatief, creatief, eloquent.

Het bouwen en onderhouden van teams is één van mijn best ontwikkelde comptenties. Oog hebben voor het individu en op basis daarvan een plaats gunnen in een team. Samen de schouders er onder, de neuzen de zelfde kant op.

Ik ben een coachende leider die verantwoordelijkheden en daarbij behorende bevoegdheden zo laag mogelijk in de organisatie legt. De medewerkers zijn de materie-deskundigen en zij moeten de kans krijgen zich in hun werkveld en daarbuiten te ontwikkelen. De belangrijkste taak van de leidinggevende hierin is delegeren, faciliteren en de grote lijnen en richting bewaken. Het is mijn ervaring dat hiermee een sfeer gecreëerd wordt waar medewerkers het beste van zichzelf geven. Onder faciliteren versta ik ook het helpen van individiduele (of groepen van) medewerkers.


Talenkennis interimmanager

Nederlands,
Engels, vloeiend in woord en schrift
Duits, vloeiend in woord en schrift

 beschikbaar?

Interim managers zoeken: