Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

interim management, projectleiding en consultancy

interim management, projectleiding en consultancy

Werkervaring interimmanager

1/2007
Lid College van Bestuur
Onderwijsgroep
Na een fusie tussen 3 middelgrote onderwijsstichtingen ontstond het 7e bestuur in omvang binnen Nederland 1700 medewerkers en 12.500 leerlingen, ongeveer €100.000.000,00 omzet). Specifiek aandachtsgebied binnen het College van Bestuur :
-verantwoordelijk voor de reorganisatie van de centrale diensten (personeel en salarisadministratie, huisvesting, financiën, facilitaitair, en ICT);
-verantwoordelijkheid voor de beleidsportefeuilles Financiën, ICT, Huisvesting en Facilitair;
-medeverantwoordelijk voor het strategisch beleid van de stichting en het operationele beleid op de beleidsterreinen binnen de eigen portefeuilles.
De uitvoering van het primaire proces vond plaats in 32 business units (de scholen) met aan het hoofd een directeur of rector. De besturingsfilosofie is decentraal. De aansturing van de directeuren/rectoren vindt plaats via managementcontracten.

11/1996 - 7/2007
Lid centrale directie
Onderwijsstichting Kennemerland
De Onderwijsstichting Kennemerland kende een tweehoofdige centrale directie. Binnen de centrale directie had ik de functie Lid Centrale Directie en was beleidsmatig en operationeel verantwoordelijk voor mijn portefeuille (personeel, financiën, automatisering, huisvesting, facilitair). Met de voorzitter centrale directie gaf ik leiding aan een instelling met 300 personeelsleden. Ik heb mijn bijdrage geleverd aan het realiseren van veranderingen die noodzakelijk zijn na het samengaan van zeven zelfstandige scholen van verschillende identiteit en denominatie. Het voorbereiden en realiseren van een instellingenfusie en het voorbereiden en uitvoeren van een besturenfusie (na realisatie werd ik lid College van Bestuur binnen de nieuw opgerichte stichting ).

1/1992 - 11/1996
Assistent Concern Controller
Universiteit van Amsterdam
Na aanvankelijk te zijn aangesteld als hoofd van de afdeling interne controle, werd de interne controle afdeling, na een reorganisatie van het Bureau van de Universiteit, omgevormd tot een Control afdeling. Alle bedrijfsprocessen werden via die afdeling in kaart gebracht en gemonitored. Mijn bijdrage was het mede omvormen van de afdeling interne controle tot een Control afdeling. Verder verrichtte de afdeling onderzoeken naar bedrijfsprocessen en rapporteerde aan het College van Bestuur over de bevindingen. Het College van Bestuur nam besluiten op basis van voorbereidingen door de diverse faculteiten, ondersteund door de centrale diensten, nadat een advies van de Control afdeling was bijgevoegd.

11/1990 - 1/1992
Beleidsmedewerker
Kontaktorgaan Landelijk Organisatie van Ziektekostenverzekeraars
Ik was medeverantwoordelijk voor een juiste uitvoering van de omslagregeling WTZ door de grote ziektekostenverzekeraars. Door middel van een analyse van de polisadministratie, de uitkeringsadministratie, de gebruikte automatiseringssystemen en de interne organisatie beoordeelde ik de betrouwbaarheid van de uitvoering van de omslagregeling WTZ en adviseerde de Stichting uitvoering WTZ en de verzekeraars over verbeteringen, afrekeningen en eventuele sancties.

2/1979 - 11/1990
Controleur
Rijksbelastingdienst
Binnen de belastingdienst ben ik begonnen als adjunct commies. Via interne opleidingen werd ik uiteindelijk controleur en werd oorspronkelijk ingezet in de controle op de uitvoering van de inkomsten- en loonbelasting. Later werd het werkveld verbreed tot alle belastingsoorten. Uiteindelijk werd ik geselecteerd voor de inspecteursopleiding en heb vrijwel direct daarna mijn carriere een andere wending gegeven

Enkele Referentie Projecten:

1) Reorganisatie afdeling Financien
De onderwijsgroep is een jonge organisatie en komt voort uit een drietal onderwijsorganisaties die per 1 juli 2007 zijn gefuseerd. De groep bestaat uit 12.500 leerlingen en 1750 medewerkers verdeeld over 36 locaties binnen Haarlem en omstreken.

Als onderdeel van het fusie proces moest de financiele afdeling worden gereorganiseerd. De afdeling wekte nog zoals voor de fusie. Binnen de afdeling financiën waren drie subafdelingen werkzaam, op de wijze zoals zij binnen de oorspronkelijke stichtingen gewend waren te werken. Er moest een afdeling worden gevormd met procedures en processen die pasten bij een organisatie van de omvang en complexiteit zoals deze was geworden.

Als projectleider was ik verantwoordelijk voor:
-het efficiënt en effectief inrichten van de afdeling
-realiseren van een bezuiniging op het aantal personeelsleden
-kwaliteitsverbetering van de financiele functie

Resultaten:
+Een bezuiniging van 4 personeelsleden
+Een nieuw administratieve afdeling en een afdeling control
+Nieuwe procesinrichting
+Nieuwe procedurebeschrijvingen
+Interne controle binnen de afdelingen
+Budgettering van de centrale diensten
+Plaatsing van de medewerkers op nieuw ingerichte functies

2) Nieuwbouw van twee VMBO scholen

De verantwoordelijkheid voor de financiering van nieuwbouw in het Voortgezet Onderwijs ligt bij de Gemeenten. Nadat krediet beschikbaar is gesteld is de school verantwoordelijk voor het realiseren van de nieuwbouw. Er moesten een aantal gebouwen worden afgestoten en twee nieuwe beroepsgerichte VMBO scholen worden gebouwd. De Gemeente heeft hiervoor ongeveer € 60.000.000,00 beschikbaar gesteld. Als apart project moest een sportvoorziening worden gerealiseerd in samenwerking met een badmintonvereniging en de gemeente. De bedoeling is een multifunctionele topsportaccommodatie te realiseren waarin de Badmintonvereniging Topsport kan bedrijven, de gemeente sporthalvoorzieningen kan aanbieden en de school gymlessen kan verzorgen.

Als projectleider was ik voorzitter van de Stuurgroep en voerde ik het overleg met de gemeente.

Resultaten:
+Kredietafspraken met de gemeente
+Opstellen plan van eisen
+Selecteren en verwerven bouwlocatie
+Verkoop op te heffen pand voor een onverwacht hoge prijs
+Via Europese aanbesteding twee architecten geselecteerd en aanbesteed
+Via Europese selectie aannemers voor beide projecten geselecteerd en aanbesteed
+Aanvang bouwprocessen eind 2008 en geplande opening eind 2010

3) Bouw opleidingsschip
Voor de opleiding Rijn-,Binnen- en Kustvaart werd in het verleden gebruik gemaakt van de schepen van het Koninklijk Onderwijsfonds. Toen vier jaar geleden het Ministerie van deze constructie af wilde en de geldstromen voor het gebruik van de schepen ging verleggen naar de scholen, werden wij in staat gesteld een of twee van de opleidingsschepen te kopen van het Koninklijk Onderwijsfonds. Aangezien de schepen inmiddels 40 jaar oud waren en niet goed meer aansloten bij de beroepspraktijk werd besloten een nieuwe duwbakcombinatie te bouwen, waarmee alle beladingen konden worden geoefend.

Als projectleider was ik verantwoordelijk voor het binnen budget realiseren van de duwbakcombinatie.

Resultaat:
+Twee nieuw in Roemenie gebouwde casco’s
+Na afbouw in Rotterdam een moderne duwbakcombinatie waarmee alle Praktijk voor de opleiding kan worden geoefend






4) Implementatie van het Personeelsinformatiesysteem Merces@work

Twee van de voormalige stichtingen die fuseerden tot de Stichting Dunamare Onderwijsgroep hadden hun personeels- en salarisadministratie uitbesteed. De derde stichting voerde haar eigen personeels- en salarisadministratie via het softwarepakket Optim+.
Het pakket van Optim+ leek niet geschikt om de personeels- en salarisadministratie voor de Dunamare Onderwijsgroep te gaan ondersteunen.

Als projectleider was ik verantwoordelijk voor het selecteren en implementeren van een geautomatiseerd personeels- en salarisadministratiesysteem.

Resultaten:

+ Selectie van het pakket Merces@work
+ Het inrichten van het systeem voor Dunamare
+ Nieuwe organisatie en bemensing
+ Nieuwe processen en procedures
+ Een correcte en tijdige loonbetaling en loonadministratie
+ Ingerichte HRM module

5) CIO Stichting Dunamare Onderwijsgroep

Als onderdeel van het fusie proces moesten de ICT organisaties en Infrastructuur in elkaar overgaan. Na een initiële poging is Tom begin 2008 begonnen deze integratie vorm te geven op een drietal vlakken:
• Organisatorisch
• Technisch
• Financieel

Een aantal resultaten:
• Centrale ICT organisatie verminderd met 15 FTE’s
• Centrale ICT organisatie gestroomlijnd (Service Desk, Applicatie Beheer & Technisch Beheer)
• Desktop life cycle management ingevoerd (40% korting op hardware en besparing van 5 FTE’s op uitrol en beheer van de Hardware)
• ICT Blauwdruk ontwikkeld op basis van Microsoft platform
• Leverancier voor WAN infrastructuur op basis van glasvezel geselecteerd
• ICT beleidsplan ontwikkeld voor de komende 2 jaar
• ICT roadmap ontwikkeld
• 1 miljoen euro bespaard op glasvezel infrastuctuur
• 1,5 miljoen bespaard op jaarbasis voor de centrale ICT operatie
















Opleiding interimmanager

VWO
Nederlands, Engels, Duits, Scheikunde, Wiskunde en Biologie (diploma gehaald in 1978)

Erasmus Universiteit:

1991- 1992 Propedeuse Rechtswetenschappen

Open Universiteit

1992- 1995 Doctoraal Rechtswetenschappen (Mr.)

Overige Opleiding &Training
1980-1989 Opleidingen Rijksbelastingdienst
- adjunct-commies
- controleur (3-jarige full time beroepsopleiding)
1985 Vakbekwaamheid Horeca
1990 Schrijven van Beleidsstukken (UvA)
1991 Snellezen
1991 International audit Conference (Londen)
1993 International audit Conference (Barcelona)
1995 Europees Digitaal Rijbewijs (HvA)
1997 Prestatiesturing in organisaties (OU)
1997 Sturing van verandering (HvA)
1998 Personeelsmanagement (HvA)
1999 Vergadertechnieken (Van Ewijk)
2000 Balanslezen (AOB)
2001 t/m
2007 Diverse conferenties en seminars
2008 Gartner IT/Xpo 2008 Cannes


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Tom heeft ruime management , bestuurlijke, audit, adviserende en controllers ervaring. Hij heeft veel ervaring in het leiden van en adviseren binnen een professionele organisatie, met alle complexe vraagstukken die daarin spelen. Tom is te typeren als een pragmaticus met een non conventionele aanpak. Zijn communicatiestijl is direct, gelardeerd met humor en een sterk relativeringsvermogen. Hij kan goed actief luisteren, om vervolgens in zijn eigen stijl spontaan te reageren met nieuwe inzichten vanuit een onverwachte invalshoek. Zijn specifieke expertise ligt in het analyseren van complexe vraagstukken in professionele organisaties. Vanuit zijn eigen stijl en brede ervaring, is hij sterk in het overstijgen van sectoren en daardoor goed in staat mee te denken en te adviseren in een groot aantal sectoren.

Tom vindt zijn uitdaging vooral in de vertaling van Strategische doelen naar tactische en operationele doelstellingen en het organiseren van de noodzakelijke ondersteuning in het realiseren daarvan.

Hij heeft ervaring opgedaan in :
• Financieel beleid en het operationaliseren daarvan (hoe worden de processen ondersteund o.b.v. een goede Planning en control cyclus )
• Automatiseringsbeleid en het operationaliseren daarvan (Hoe worden processen ondersteund door goede en beheersbare automatiseringssystemen en de benodigde software)
• Kwaliteitsbeleid en het operationaliseren daarvan (hoe worden doelstellingen vertaald naar te realiseren doelen en hoe worden die efficiënt en effectief gerealiseerd)
• Personeelsbeleid en het operationaliseren daarvan (hoe worden de processen d.m.v. personeel ondersteund)
• Huisvestingsbeleid en het operationaliseren daarvan (Hoe worden de processen ondersteund door een adequate huisvesting en het onderhoud daarvan)
• Facilitair beleid (hoe worden de processen ondersteund door goede (inkoop) contracten en kwaliteitsdefinities)


Bij deze vraagstukken wordt door hem gewerkt op het snijvlak van mensen / processen / technologie. Tom kan op alle genoemde beleidsterreinen en processen bogen op zijn juridische achtergrond en kennis.

Ambitie
In de visie van Tom staat “de individuele mens” centraal. In zijn benadering is de gebruiker en zijn context het uitgangspunt. Dit kan een medewerker, business partner of klant zijn en vaak een combinatie hiervan. Mensgericht werken waarop de processen en technologie (of andere resources) zijn afgestemd vormt de rode draad in de oplossingen welke Tom graag creëert.

De aanpak die Tom toepast is bij voorkeur vernieuwend, altijd pragmatisch en per definitie gericht op toegevoegde waarde.



Talenkennis interimmanager

Talen Mondeling Schriftelijk

Nederlands Vloeiend Vloeiend
Engels Vloeiend Vloeiend
Duits Goed Goed
Frans Matig Matig




Overig

Specialiteiten
HR Management
Financieel Management
IT Management
Facilitair Management


 beschikbaar?

Interim managers zoeken: