Flex Manager

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Financieel Controller, Change Manager, 2e man in DGA situati

Financieel Controller, Change Manager, 2e man in DGA situati

Werkervaring interimmanager

PROJECTBESCHRIJVINGEN
Uitgevoerd tijdens Interim Management opdrachten. (Historisch gerangschikt, jongste opdracht eerst)

Opdrachtgever Electrotechnisch installatiebureau gespecialiseerd in stalinrichtingen, Venray
Functie; Controller / Vervanging één van de 2 Directeuren
Duur periode; Start mei 2005, einde augustus 2005
Verantwoording aan; Bestuursholdings

Oorspronkelijke opdracht was structuur aan te brengen in Informatieverschaffing; Juistheid en tijdigheid van financiële en vooral stuurinformatie. Daarnaast onderzoek naar efficiency van de bedrijfsprocessen en procedures. Indien nodig voorstellen en doorvoeren van veranderingen.
Na 2 weken bleek dat het voortbestaan van de ondernemingen in de groep feitelijk op het spel stond.
Opdracht is daarna omgeslagen naar het opstellen van financiële vooruitzichten, marktpositie, omzetten in cijfers etc.
Na 2 weken is de beslissing genomen om over te gaan tot aanvraag van Surseance van betaling. De opdracht is toen overgenomen door de bewindvoerder en later de curator. Opdracht is geworden; begeleiding van de onderneming in de status van (eerst) Surseance van betaling en later in de status van faillissement. Eind Augustus de laatste rapportages met de curator samengesteld.


Opdrachtgever; Logistieke dienstverlener, Joint Venture European player Transport (50%) en Eurpopean
player Vleesindustrie (50%), Boxtel.
Functie; Controller
Duur periode; 9 maanden
Verantwoording aan; Algemeen Directeur

· Direct invullen van de controllersfunctie.
· Verder invoeren en structureren van een reeds opgestart ABC model.
· Invoeren tariefstellingstructuur adh van het ABC model
· Onderzoek naar het SSC (Shared Service Center) Administratie, zowel qua kwaliteit als tijdighied en komen tot aanbevelingen, keus doorzetten dan wel zelfstandig opstarten.
· Ontwikkeling van een Management Informatie Systeem.
· Fungeren als klankbord voor de Algemeen Manager in zaken binnen maar ook buiten het MT.
· Opstellen van het Budget 2005/06
· Initiëren van een projectmatige aanpak van veranderingstrajecten. Opgetreden als projectmanager van het project "Tijdsregistratie op afdelingsniveau".


Opdrachtgever Agrarische coöpratie, Veghel/Heythuyzen
Functie; Controller en Change Manager
Duur periode; 9 + 5 maanden
Verantwoording aan; Algemeen Directeur, functioneel aan CFO Cooperatie

· Het inbrengen van specifieke kennis bij de implementatie van SAP R/3 4.6c waarbij alle aspecten van controlling de eerste aandacht hadden. Kennis op andere deelgebieden van SAP dan controlling is eveneens ingebracht. Dit heeft plaats gevonden in het traject 2 maanden voor Live datum uitstrekkend tot de eerste 4 maanden na Live datum.
· Het inventariseren van het Management Informatie Systeem, aanbevelingen gedaan ter verbetering en geassisteerd bij de implementatie van die verbeteringen.
· Introduceren van Activity Based Costing systematieken binnen de organisatie. Ook hier zowel het ontwerp alsmede de implementatie.
· Mede initiëren en begeleiden van organisatorische wijzigingen ten behoeve van effectiviteitverbeteringen Naast de afdelingen controlling en administratie hebben de overige afdelingen die het functioneren van genoemde onderdelen beinvloeden de benodigde aandacht gekregen. Tevens is aandacht besteed aan een eventuele integratie tussen de organisatie en een andere dochterorganisatie van de holding waar de organistatie volle dochter van is.
· Assistentie verleend bij financiële en organisatorische zaken. Als voorbeeld wordt in deze genoemd de verkoop van delen van de organisatie.
· Aandacht besteed aan de afdeling controlling en administratie, zowel organisatorisch als vakinhoudelijk.
· Opstellen van het budget voor 2004.
· Deel uitgemaakt van het (mede zelf geinitieerde) veranderteam. Dit ten behoeve van een vergaande reorganisatie van de organisatie. Als financieel en bedrijfskundig adviseur mede het plan van aanpak voor de reorganisatie geschreven.
· Implematatie van genoemd reorganisatieplan.


Opdrachtgever Vleesverwerkende industrie, Groenlo
Functie; Controller
Duur periode; 12 maanden
Verantwoording aan; Vestigingsmanager, functioneel aan Groeps Controller

De opdrachtgever was 2 jaar geleden vanuit Albert Heijn zelfstandig geworden waarna weer een jaar later een overname door Dumeco heeft plaatsgevonden. De vestiging koopt vleesdelen bij (nu de) zusterbedrijven en verwerkt deze naar en verpakt ze in consumentenverpakkingen. Zij is hierin de grootste van het land.
De opdracht bevatte een tweetal onderdelen. Ten eerste diende vertrouwenwekkende financiele cijfers gerapporteerd te worden. Tevens diende de financiele afdeling aangestuurd te worden met als bijzonder aandachtspunt een beoordeling van de kwalitiet van de medewerkers. Daarnaast diende een assistent controller gecoacht te worden richting een volwaardig controllerschap. Een en ander is opgepakt door middel van inventariserende gesprekken, een persoonlijke aanpak en on the job coaching met een, voor sommigen verrassend, positief resultaat. Door de gekozen aanpak is de primaire doelstelling (betrouwbare cijfers) op korte termijn gerealiseerd.
Het tweede aspect in de opdracht was het oppakken van de automatisering binnen de gehele onderneming. Dit door middel van optimalisering van het aanwezige SAP systeem. In de voorbije 2 jaar was het systeem, wat door AH was ontwikkeld om op afstand bewaking toe te kunnen passen, een ondergeschoven kindje geweest. Naast het systeem was ook de applicatiebeheerder (uiteraard ook behorende tot de verantwoordelijkheden van de controller) rijp voor een positieve benadering. De inrichting van het systeem was toe aan een grondige aanpassing waarbij alle disciplines binnen de ondeneming onder de loep zijn genomen. Deelprojecten zijn opgestart om te komen tot een correcte goederenstroomregistratie en een betrouwbare en complete verantwoording van opbrengsten. De eerste is met succes geimplementyeerd terwijl de tweede 6 weken na beeindiging van de opdracht live moet gaan. Deze volgorde is gekozen door de vestigingsmanager. Daarnaast zijn diverse kleinere projecten gedefinieerd, gestart, en in een enkel geval geimplementeerd, om een ERP pakket te (laten) gebruiken waarvoor het bedoeld is. Dit laatste aspect is aan de gehele directie met daarbij de groepsdirectie gepresenteerd. Het opstellen van een informatieplan was hiervan de resultante.
Invloeden van buitenaf hebben in het automatiseringstraject nog de nodige aandacht gevraagd. Te noemen zijn de invoering van EDI facturatie en invoering concernbreed van een nieuwe aanweigheids- cq tijdsregistratiesysteem.


Opdrachtgever: Uitkeringsinstantie Sociale Verzekeringswetten, Business Unit AO, Heerlen
Functie; Toegevoegd aan Controller
Duur periode; 4 maanden
Verantwoording aan; Controller

De oorspronkelijke opdracht bestond uit het uitvoeren van een kostenanalyse, het coachen van de medewerkers en het coördineren van het jaarrekeningwerk.
Het eerste punt is systematisch aangepakt en uiteindelijke afgerond zonder dat dit resultaattechnisch enig voordeel heeft opgeleverd. Dit werd mede veroorzaakt door de samenstelling van de Winst en verliesrekening; 50% van de kosten had betrekking op personeel, 49,5 % werd veroorzaakt door doorbelastingen terwijl slecht 0.5% direct beïnvloedbaar was.
Het gedeelte Jaarrekeningtraject was voor de betrokken medewerker een geheel nieuwe ervaring zodat daar de toegevoegde waarde zeer groot genoemd mocht worden.
Het meest interessante deel van de opdracht bestond uit de coaching van de medewerkers. De groep medewerkers welke tot het hoofdaandachtsgebied behoorden oefenden de functie van regio-controller uit. De werkelijk inhoud van die functie was echter een geheel andere. Het was mijn taak te komen tot een omvorming van de taakuitoefening naar datgene wat een contoller behoort te doen.
Tevens speelde tijdens de opdracht een fusie; alle uitvoeringsinstanties dienden te fuseren naar de UWV, de per 1 januari 2002 nieuwe uitvoeringsinstantie werknemers verzekeringen. Vooral deze fusie, en de daarmee gepaard gaande herstructurering, is door de opdrachtgever uiteindelijk tot mijn speciaal aandachtsgebied benoemd; het begeleiden van de medewerkers in dit veranderingstraject De, vooraf, begrensde duur van de opdracht was feitelijk te kort om dit af te ronden. Desondanks is de inbreng door zowel opdrachtgever als verschillende medewerkers als zeer positief en constructief ervaren.


Opdrachtgever: Productie maatschappij in Beton elementen. Leidend in Nederland, Son en Breugel
Functie; Coördinator veranderingstraject
Duur periode; 5 maanden
Verantwoording aan; Concern controller

De oorspronkelijk opdracht luidde’ Aanpassen bedrijfsprocessen aan SAP”.
De onderhavige onderneming had een jaar voordien het ERP programma SAP geïmplementeerd. Gedurende het eerste gebruiksjaar heeft binnen de onderneming sterk het gevoel bestaan dat de processen en SAP niet goed op elkaar afgestemd waren. Tevens werden grote vraagtekens gezet bij de juistheid van de cijfers in de diverse rapportages.
In eerste instantie is een onderzoek gedaan naar de scope van de opdracht. Hieruit bleek dat niet de techniek (lees SAP) voor de nodige problemen zorgde doch de interpretatie en definiering voor de nodige verwarring zorgden. Tevens werd duidelijk dat de organisatie zich niet had aangepast aan de sterk gestructureerde werkwijze die een standaard ERP pakket nu eenmaal voorschrijft.
De opdracht is derhalve verder toegespitst op deze punten waarbij de organisatie duidelijk een veranderproces ingestuurd is. Dientengevolge zijn processen opgestart om taken en verantwoordelijkheden duidelijk te krijgen waarbij afgebakende resultaatgebieden dienden te worden gedefinieerd.
Tevens heeft een verbeterslag plaatsgevonden ten aanzien van het gebruik van de informatie binnen SAP door de 1e en 2e managementlaag.



Opdrachtgever: Holdingmaatschappij Multinational, Amsterdam.
Functie; Coördinator holdingfee berekeningen
Duur periode; 9 maanden, parttime
Verantwoording aan; Global CFO en Global CTO (Tax officer)

Ten behoeve van jaarlijks terugkerende holding fee charges richting dochterondernemingen, zowel binnen- als buitenland (resp. 4 en 32), uitvoerend verantwoordelijk voor de samenstelling en juistheid van de calculaties over 1999 en 2000. Resultaten dienden gecontroleerd te worden door een extern accountant alvorens de definitieve belastingen naar de landen opgesteld konden worden.
Deze opdracht is in september 2000 opgestart en heeft pas in maart 2001, ten gevolge ven betrokkenheid van de eindverantwoordelijke in een grote internationale merger, zijn acceleratie gevonden. Het betrof geen fulltime job doch tijdsbesteding was sterk afhankelijk van beschikbaarheid van CFO’s van dochterondernemingen en externe accountant. Gemiddeld beslaat deze opdracht een halve tot hele dag per week. Het jaar 1999 is afgerond terwijl 2000 is opgestart.

Opdrachtgever; Internationaal opererend IT bedrijf, Brussel
Functie; Implementatie manager
Duur periode; 3 maanden
Verantwoording aan; CFO

Door herstructurering ten gevolge van een merger gedurende volgendgenoemd project zijn diverse functies in de organisatie vervallen cq was de F&A organisatie volledig veranderd. Door het verdwijnen van de “oorspronkelijke” CFO en de controller (het voorziene implementatie team) was van een gestructureerde daadwerkelijke invoering geen sprake meer. In de maand Januari 2001 heeft de nieuwe CFO mij verzocht het implementatietraject namens hem te bewaken en ervoor zorg te dragen dat “het systeem” ook daadwerkelijk functioneerde. Zulks aanvaardt. Gedurende een 7-tal weken de gehele organisatie zover gekregen dat in de 2e week maart er geen achterstanden meer waren en het systeem draaide zoals bedoeld.


Opdrachtgever; Internationaal opererend IT bedrijf, Brussel
Functie; Business Process-owner Finance and Reporting SAP implementatie
Duur periode; 9 maanden
Verantwoording aan; CFO

Het betreffende International Competence and Alliance Center in Brussel (190 own Fte’s en 150 ingehuurde Fte’s) diende gedwongen over te gaan op een nieuwere versie van SAP/R3 vanwege Euro invoering en beëindiging door SAP van de support op de op dat moment draaiende SAP versie. Gekozen is voor de, op dat moment, nieuwste release; versie 4.6C, Service Provider Solution. Onderdelen; FI, FI-SL, CO, AM, MM, SD, CATS, PCA en HR. Start implementatie 1 juni 2000, live 1 januari 2001.
In de hoedanigheid van Business Process Owner zeer nauw betrokken geweest bij de design van het systeem hetwelk volgens ASAP methode geschiedde. Tevens deel uitgemaakt van het Steering Committee. Hoewel uitzonderlijk, gezien de kleine implementatiegroep was dit niet bezwaarlijk. Deze constructie werd bepaald door de projectsponsor zijnde de CFO.
Naast design tevens verantwoordelijk geweest voor de User Acceptance Test (UAT).
Gedurende de implementatie is de scope uitgebreid met BW (Business Warehouse), een datawarehouse-achtige standaard SAPapplicatie inzake reporting.


Opdrachtgever; Multinational in de IT sector , Eindhoven / Brussel
Functie; Projectleider Implementeren van zgn International Competence Centers in 5 landen.
Duur periode; 8 maanden (enkele maanden gelijk lopend met bovenstaande opdracht).
Verantwoording aan; Global CFO

Vanuit de OC (hoogste bestuurorgaan van de onderneming) de opdracht gekregen een gekozen oplossing van een probleem nader te beschrijven. Daarbij diende de te volgen processen en procedures geheel nieuw te worden ontwikkeld en beschreven. Het betrof hier het tussen landen onderling uitlenen van medewerkers waarbij de fiscale en sociaal verzekeringstechnische angels procedureel verwijderd moesten worden.
De resultante daarvan in concept voorgelegd aan de betrokken landen CEO’s en CFO’s waarna, toen een algemene acceptatie bereikt scheen te zijn, een presentatie aan de direct betrokkenen is gehouden.
Aansluitend deel uitgemaakt van het implementatie-team (2 man) om alle voorkomende invoerings- en (vooral toch) acceptatie probleempjes te begeleiden en/of te coördineren.
In deze opdracht zeer frequent in/vanuit Brussel gewerkt waarbij landenbezoeken nodig waren.

Tijdens deze opdracht is tevens aan mij verzocht om een Millennium Contingency Plan te schrijven voor de F&A afdeling. Hierin de procedures beschreven welke gevolgd moesten worden om op 31 december 1999 feitelijk alle communicatie tussen “de landen” en de Holding betreffende Intercompany balansen en onderlinge leningen afgerond te hebben. Verder dienden alle handelingen (back-ups, uitdraaien, bestanden en programmatuur buiten de deur veilig gesteld etc etc) verricht te zijn om te waarborgen dat op 7 januari 2000 een geconsolideerde Balans en Winst- en Verliesrekening over 1999, met alle specificaties, gepresenteerd kon worden.


Opdrachtgever; Multinational in de IT sector , Eindhoven
Functie; Process owner F&A Mistral Holding
Duur periode; 6 maanden (project gestaakt)
Verantwoording aan; Concern-Controller

Wereldwijd diende de volledige SAP (R3) geïmplementeerd te worden, inclusief de betreffende werkprocessen en –procedures. Projectnaam Mistral.
Namens F&A Holding maakte ik deel uit van het implementatieteam voor diezelfde Holding. De oorspronkelijke samenstelling betrof de gebieden F&A, HRM, Purchasing en Sales & Billing waarbij F&A de hub tussen alle disciplines is. In die functie derhalve zeer direct bij de invulling van processen en procedures in de ander disciplines betrokken geweest.
Het project is in een 4-tal landen geheel doorgevoerd en in een 3-tal landen alleen het F&A deel. Om reden van interne Millennium regels is het gehele project wereldwijd per 1 Oktober 1999 stil gelegd. Besloten werd de invoering in de Holding niet meer voort te zetten.


Opdrachtgever; Multinational in de IT sector, Eindhoven
Functie; Coördinator van het Budget proces van de Holding .
Duur periode; 5 maanden.
Verantwoording aan; Concern-Controller en Global CFO.

De centraal opgestelde Budgetletter vertalen naar de situatie zoals die in de Holding van toepassing was waarbij ook de te volgen procedure binnen de Holding opgesteld diende te worden
Daarna belast met de feitelijke uitvoering van diezelfde procedures en derhalve het Budget van de Holding samengesteld..


Opdrachtgever; Multinational in de IT sector , Eindhoven
Functie; Manager F&A als overbrugging tussen tijdstip vertrek oorspronkelijke en nieuwe medewerker. (het “live houden” van de F&A afdeling)
Duur periode; 8 maanden.
Verantwoording aan; Concern-Controller
.
Feitelijke werkzaamheden; zoals die van een Financial Controller van een Holding.
Deze Holding betrof een verzameling van Global Support Units, officieel gevestigd in Eindhoven doch de feitelijke functies werden uitgevoerd in Nederland (40%), België (30%), UK (10%), USA (5%) en Singapore (15%), totale bezetting ong. 190 FTE’s.
Het “live houden” van de functie en de afdeling heeft zich gedurende de periode uitgebreid met het beschrijven en implementeren van administratieve processen en procedures.



Opleiding interimmanager

Na de middelbare school gestudeerd aan de HTS Weg- en Waterbouwkunde (3 ½ jaar). Daarna geconcentreerd op de administratieve richting en achtereenvolgens de volgende studies met een diploma afgesloten; Praktijkdipl. Boekhouden (1981), M.B.A. (1982), S.P.D. I (1984) en tenslotte S.P.D. II (1991).
Diverse opleidingen SAP; FI / CO / SD / MM / CATS / Workflow en certificaten SAP Reporting Basic en Expert.
Militaire dienstplicht is tussentijds vervuld en in 1980 gedemobiliseerd als Sergeant.


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Analytisch vermogen, doortastend, volhardend, recht door zee, opgeruimd karakter, gedegen, communicatief zeer sterk, sterke eigen mening zonder drammerig te zijn.
Kennis SAP, ERP, Reporting in SAP, BSC (Business Score Card), BPM (Business Performance Management), Change Management (Verander Management)

Talenkennis interimmanager

Nederlands, Engels, Duits

 beschikbaar?

Interim managers zoeken: